Número 82 (novembre de 2018)

Com traslladar la comunicació corporativa a Instagram?

Aina Gatnau

Una enquesta de Google revela que el 90% de les nostres interaccions amb els mitjans de comunicació les faciliten les pantalles: mòbil, tauleta tàctil, portàtil o televisió. Les pantalles, doncs, ocupen bona part de la nostra vida, i arribem a passar fins a quatre hores del nostre temps lliure saltant i simultaniejant entre elles.

A més, el nostre temps de concentració davant d’un estímul ha passat de 12 segons l’any 2000 a 8 segons de mitjana el 2013, segons el National Center for Biotechnological Information

En aquest context, no és estrany que la informació es transformi en formats més lleugers i breus. Per què? Estem sobresaturats en volum de missatges i notificacions i, així, és difícil que una marca o entitat pugui captar l’atenció de l’audiència i interactuar-hi. I l’atenció es fragmenta encara més amb els hàbits de l’audiència, amb el predomini dels micro-moments, les breus estones que dedica a consultar una informació ràpida i útil.

Així neix el micro-relat: una peça clau que facilita connectar marques i institucions amb l’audiència, ja que s’emmarca dins del llenguatge visual, la digitalització dels sentiments i la rapidesa

No és d’estranyar que, en aquest moment, la comunicació predominant es faci a través de l’emoció que destaca sobre la quantitat de sobre-estímuls a què estem exposats. El micro-relat és l’estrella del món digital, ja sigui en format fotografia, vídeo o contingut efímer perquè és apte per consumir emocions en un curt període de temps.

Instagram triomfa com a plataforma que exemplifica aquesta estructura: explica una història a través d’una imatge amb un peu de foto que la contextualitza. És una xarxa que exerceix d’exponent en la comunicació bidireccional: la nostra audiència hi pot mostrar l’experiència amb la marca i pot etiquetar-la. La co-creació de contingut amb l’audiència és un factor clau a l’hora d’idear els valors i la percepció de la marca.

Com plasmar la cultura corporativa a Instagram?

De la mateixa manera que cada article destil·la tant el valor afegit de l’empresa com el seu posicionament, els posts a Instagram també ajuden a la creació de la seva comunicació corporativa. La imatge corporativa es crea a partir de mini-relats en forma de post. Com?

- Posiciona a l’entitat a Instagram
Els missatges clau, útils i eficaços en la creació de Notes de Premsa i en els articles -ja sigui al blog o en mitjans de comunicació-, es desgranen per crear una història. D’aquesta manera, es trasllada la cultura i els valors empresarials en forma de posts freqüents.

- Adapta missatges clau en micro-relats
Comptar només amb una web és com disposar d’una botiga, però amb l’aparador buit: qui entrarà a tafanejar? Els articles al blog i a les xarxes socials mostren com és l’entitat, què fa i quin és el seu llenguatge. La majoria de l’audiència prefereix conèixer una empresa a través dels articles i posts que no pas per un anunci publicitari. I el 60% dels consumidors tenen una millor imatge d’una companyia després d’haver llegit continguts dels seus canals digitals. Un cop d’ull a l’Instagram d’una empresa és veure l’ADN de l’entitat.

- És una de les principals fonts d’informació
Cada xarxa social -amb el seu llenguatge i ús específics- és el mitjà de comunicació de  la marca. Instagram és una plataforma d’informació breu i visual de l’entitat: apta per als micro-moments.

Llenguatge visual amb peu de foto
Es tracta d’explicar una mini-història que connecti amb l’audiència de forma ràpida. Una fotografia sola no connecta tant com si va acompanyada d’un breu text que la doti de significat.

- Mesura per saber les històries i elements que més interessen a l’audiència.
Si no crees un vincle amb el teu públic objectiu l’entitat està sola. Què vol saber l’audiència de l’empresa? Analitza-la i escolta-la.

- Vertebra la proximitat
En un moment on la publicitat es pot segmentar per codi postal, la territorialitat recobra valor. En plena globalització la comunicació amb l’entorn proper pren importància. Vincular-s’hi és l’eix vertebrador que crea sentiment de pertinença i de comunitat.

- Etiqueta bé per participar en la conversa adequada
Cada interès té en la seva etiqueta una excel·lent manera de segmentar. Tant és així que Philip Kotler –guru del màrqueting- diu que l’etiqueta és una nova forma d’anunci. I aquesta no és intrusiva i és participativa: tothom pot dotar-la de significat i les empreses també. No oblidem que les etiquetes agrupen el contingut per conceptes, valors i idees.

Crea sinèrgies
Sumant esforços multipliques la visibilitat i facilites que marques i persones es coneguin. Establir vincles amb entitats col·laboradores, líders l’opinió, influencers i patrocinadores és una tasca de relacions públiques que es pot dur a terme a Instagram

Reforça la comunicació interna
Tot el que sigui crear valor de marca i augmentar la presència i visibilitat d’una entitat ajuda als seus empleats a sentir-se part d’aquesta empresa. Poden ser els principals prescriptors de la marca.

En definitiva, Instagram és una plataforma ideal que s’enquadra dins de l’infotainment perquè la comunicació́ és propera, fresca i, alhora, s’emmarca dins de l'entreteniment. És ideal pels micro-moments -cada vegada més freqüents- i humanitza l’entitat, el que genera una comunicació més íntima i personal.

Per saber-ne més:

Marketing 4.0, Moving from Traditional to Digital, de Philip Kotler

Kotler, F., Kartajaya H., Setiawan I. (2017). Marketing 4.0. John Wiley & Sons, Inc.

GATNAU, Aina. Com traslladar la comunicació corporativa a Instagram? COMeIN [en línia], novembre 2018, núm. 82. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n82.1878

xarxes socials;  cultura digital;
Números anteriors