Número 24 (juliol de 2013)

'World-class PR'

Ferran Lalueza

Amb el patrocini de l'Obra Social "la Caixa" i amb el suport de la Fundació Joan Miró, aquest mes de juliol s'ha celebrat la tercera edició del Barcelona PR Meeting, el congrés internacional de relacions públiques que cada estiu aplega a la capital catalana els acadèmics de la disciplina més reconeguts a nivell mundial. "Representing PR: Images, Identities and Innovations" ha estat el lema emprat aquest any com a fil conductor del programa.

El 2008 i 2009, la University of Stirling (Escòcia) va acollir sengles trobades entre destacats estudiosos de les relacions públiques decidits a obtenir més visibilitat i reconeixement per a un corrent acadèmic autoetiquetat com a Radical PR. Aleshores, aquest corrent aportava una perspectiva crítica, innovadora, alternativa, decididament refrescant i suggeridora però al mateix temps enormement sòlida i rigorosa. Tot just un lustre després, els investigadors emmarcats en aquesta tendència s'han situat en el centre de la investigació acadèmica en relacions públiques. Les seves troballes i punts de vista constitueixen un estímul constant per a l'avenç i el coneixement profund de la disciplina.

Personalment, vaig tenir el privilegi de participar en la trobada d'Stirling 2009 i no vaig poder evitar quedar immediatament cor-robat per aquesta nova manera d'entendre les relacions públiques i d'abordar el seu estudi. Tant és així que ‒segurament amb certa insensatesa per la meva banda però embravit per la complicitat absoluta dels col·legues Jordi Xifra i Lluís Pastor‒ vam assumir des de la Universitat Oberta de Catalunya el repte i la responsabilitat de recollir el llegat de les Radical PR d'Stirling i traslladar-lo a Barcelona. Així és com va néixer el congrés internacional Barcelona PR Meeting, que va celebrar la seva primera edició els dies 28 i 29 de juny de 2011 sota el lema "Competing identities: The state of play of PR in the 2010s".

Coorganitzat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i The University of Waikato (a Nova Zelanda), el Barcelona PR Meeting va néixer com a esdeveniment singular, és a dir, sense ànim de convertir Barcelona en la seu permanent d'aquesta iniciativa. No obstant això, la bon acollida obtinguda ens va dur a engegar una segona edició, que va tenir lloc els dies 3 i 4 de juliol de 2012. "Public Relations & Society" va ser el lema proposat llavors, la qual cosa ens va permetre aprofundir en un dels temes estrella de la investigació que duem a terme a la UOC: els social media i el seu impacte en les pràctiques professionals i formatives de la comunicació corporativa.

I així és vam arribar a la tercera edició del Barcelona PR Meeting, celebrada els proppassats 2 i 3 de juliol i coorganitzat novament per la UOC, la UPF i Waikato. La percepció de les relacions públiques, la imatge de la disciplina, la manera com és representada i la construcció de la seva identitat han constituït, juntament amb la permanent atenció a les tendències més innovadores del sector, els principals eixos temàtics de l'edició 2013.

Aquesta tercera edició, a més, ha suposat sens dubte la definitiva consolidació del congrés, convertit ja en una de les cites europees ineludibles per als acadèmics dels cinc continents dedicats a l'estudi de les relacions públiques. Els factors que han contribuït a aquesta ràpida consolidació són múltiples i diversos, però m'agradaria assenyalar-ne particularment tres.

Primer. La creació d'una xarxa internacional integrada per acadèmics de prestigi convertits en els millors ambaixadors de la International PR Conference barcelonina. Amb el professor David McKie (The University of Waikato) com a node principal, aquesta xarxa abasta a personalitats tan destacades com Robert Heath (University of Houston), Sherry Holladay, Timothy Coombs (ambdós de la University of Central Florida), Anne Gregory, Paul Willis (ambdós de la Leeds Metropolitan University), Judy Motion (University of New South Wales), Michael Palenchar (University of Tennessee) o Marianne Sison (RMIT University).

Segon. Els llaços de col·laboració establerts amb revistes científiques d'impacte que permeten garantir la difusió al més alt nivell de les millors aportacions que es realitzen en el marc del congrés. És el cas dels special issues de Public Relations Review dedicats al Barcelona PR Meeting.

I tercer. El feixuc i continuat (però permanentment il·lusionat) treball que duem a terme durant tot l'any els equips dedicats a l'organització del congrés. I en aquest sentit, és obligat destacar la labor de la professora Elisenda Estanyol (UOC), que posa tota la seva expertesa en organització d'esdeveniments al servei d'aquesta cita anual, i dels estudiants de grau i de postgrau que, com a voluntaris, contribueixen poderosament a l'èxit (i a la sostenibilitat) del Barcelona PR Meeting.

Aprofito aquest article per donar les gràcies a tots ells. I també per convocar als qui estudien, practiquen i estimen les relacions públiques a la quarta edició del congrés. La cita tindrà lloc els dies 26 i 27 de juny de 2014 sota el lema "Configuring Intelligences for 21C Public Relations", i no seria gens intel·ligent perdre-se-la.

LALUEZA,Ferran. 'World-class PR'. COMeIN [en línia], juliol 2013, núm. 24. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n24.1355

mitjans socials;