Número 38 (novembre de 2014)

15 històries sobre informació que et poden agradar

Josep Cobarsí-Morales

Amb motiu del 15è aniversari de l’activitat acadèmica en Informació i Documentació a la UOC, en el context dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació, proposem una selecció de 15 històries sobre informació que valen la pena. Cada una d’elles fa una mirada actual, ja sigui pel que fa a donar sentit a fets del nostre segle XXI, revisar esdeveniments del passat o imaginar el futur.

En aquest curs 2014-2015 que engeguem els Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació de la UOC compleixen 15 anys.

En el context d’aquest aniversari m’ha semblat interessant proposar una selecció de 15 històries sobre informació que poden donar peu a la curiositat de cadascú. Algunes són de ficció i altres es basen, més o menys lliurement, en fets o persones reals. Totes elles han estat elaborades en algun moment dels darrers 15 anys, és a dir, en l’inici del segle XXI. Cada una d’elles ens pot donar noves claus, ja sigui per a reinterpretar el passat, entendre millor el present o albirar el futur. Aquí van.

1) Sabies que el primer radar es va inventar volent trobar un raig destructor dels avions enemics? Sabies que per a fer front a una amenaça emergent es va inventar el primer sistema d’informació? Aquesta història s’explica a Castles in the sky, un docudrama televisiu estrenat el 2014, dirigit per Gillies MacKinnon. El seu making off . També hi podeu trobar un apunt en els materials de l’assignatura Introducció a la Informació i la Documentació de la UOC, escrits el 2009 juntament amb el meu col·lega Alex López.

2) Tenies notícia que una de les primeres fites de la criptografia i de l’anàlisi quantitativa de dades va ser per l’afany de trencar el secret de les comunicacions enemigues? The imitation game és un llargmetratge històric de 2014, dirigit per Morten Tyldum, on s’explica el paper del matemàtic anglès Alan Turing. El trailer aquí

3) Estaves al cas que un senyor de Barcelona, Joan Pujol Garcia, va ser persona clau en una operació d’engany sistemàtic per donar cobertura al desembarcament de Normandia? S’hi fa una aproximació a Garbo, el espía, documental d’Edmon Roch del 2009, guanyador del premi Goya. Un fragment aquí

4) L’auge d’aparicions d’OVNIS a partir de la dècada dels anys cinquanta del segle passat va ser una operació de manipulació informativa per a encobrir al públic altres secrets durant la Guerra Freda? El documental Mirage Men, de John Lundberg i altres autors (2013), revisa aquesta qüestió. Lloc web oficial.

5) Sabies que els habitants de l’illa de la Martinica podien haver fugit a temps d’una erupció volcànica en 1902 si no hagués estat pel comportament poc responsable de les seves autoritats en temps electoral? 6) Has sentit a parlar de la (falsa) “notícia del motorista congelat”? 7) Com el disseny d’una papereta electoral pot contribuir a canviar la història? Dedico un apunt a cada una d’aquestes tres històries al meu llibre de 2006: Pequeños y grandes desastres de la información.

8) Què ha representat Google en la transformació dels nostres entorns de negoci i de la nostra cultura? S’hi atreveix en 2006 John Batelle amb el llibre The Search.

9) Quina és la història de viquipèdia? Una primera aproximació la trobes en el llibre del 2009 d’Andrew Lih: The Wikipedia Revolution: How a Bunch of Nobodies Created the World’s Greatest Encyclopedia.

10) Et faria gràcia conèixer, encara que sigui en versió lliure, la vida i miracles del fundador de Facebook? Una aproximació la tens a The social network, llargmetratge del 2010 dirigit per David Fincher. Lloc web oficial.

11) Sobre les filtracions de Wikileaks? El llibre del 2011 de David Leigh Wikileaks: Inside Julian Assange’s War on Secrecy.

12) Com es va crear Internet? Quin és el punt de vista que tenen els seus principals protagonistes? Ho tracta exhaustivament el llibre del 2013 d’Andreu Veà Cómo creamos Internet. Aquí tens una entrevista radiofònica amb l’autor.

13) Una aproximació a la creació de Twitter la pots trobar al llibre de Nick Bilton del 2014 Hatching Twitter: A True Story of Money, Power, Friendship and Betrayal.

14) Quins secrets guarda (suposadament) la biblioteca pública de Nova York? Mira la propera estrena a Espanya de la sèrie de ficció The Librarians.

15) Imaginem-nos que som a la dècada del 2020 i que tota la informació digital del món és destruïda per una gegantina tempesta solar… Lost memories, de François Ferracci, és un curtmetratge de ciència ficció del 2012, amb segona part l’any 2014. Pots accedir aquí a la primera part.

Esperem que alguna d’aquestes històries t’agradi. I si en vols saber més, d’aquests temes, ja saps que ens pots trobar a @UOCinfocom.

Per a saber-ne més:

Cobarsí Morales, Josep (2006). Pequeños y grandes desastres de la información. Barcelona: Infonomia.

Cobarsí Morales, Josep; López Borrull, Alexandre (2009). Crònica Informacional de la Humanitat (materials en obert de l’assignatura Introducció a la Informació i la Documentació, disponibles en línea.

Grau d’Informació i Documentació

Màster Universitari en Gestió Estratègica de la Informació i el Coneixement a les Organitzacions

COBARSÍ-MORALES, Josep. 15 històries sobre informació que et poden agradar. COMeIN [en línia], novembre 2014, núm. 38. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n38.1477

biblioteconomia;  documentació;  gestió de la informació;  mitjans socials;  periodisme;