Número 54 (abril de 2016)

Raspberry Pi, el Code Club i el moviment maker

Víctor Cavaller

El proppassat 29 de febrer del 2016, en ocasió del quart aniversari de les primeres vendes del Raspberry Pi 1, Eben Christopher Upton, fundador de Raspberry Pi Foundation, i actualment CEO de Raspberry Pi (Trading) Ltd., va anunciar el llançament de la Raspberry Pi 3 a un preu de 35 dòlars. L’anunci va arribar quatre mesos després que Code Club (el 3 de novembre de l'any 2015) es convertís en una subsidiària de la Fundació Raspberry Pi.

Per a aquells qui no coneixen què és Raspberry Pi podem dir que és un mini ordinador de baix cost de la mida d’una targeta de crèdit, tècnicament anomenat Single-Board Computer (SBC), ordinador mono placa. Originalment va ser creat com a eina educativa amb l’objectiu d’ajudar a l'ensenyament de les ciències de la computació, atès que incorpora l’arquitectura i els components bàsics d’un ordinador en un espai reduït.

Quan es va començar a comercialitzar, al febrer de l’any 2012, ningú no hauria pensat que s’arribarien a vendre fins a vuit milions d’unitats amb un ritme creixent de demanda, actualment situat en 200.000 unitats mensuals.

Les seves progressives millores, quant a processador i memòria, així com la seva versatilitat, han acabat convertint Raspberry Pi en una magnífica eina d'ensenyament de programació i en una útil plataforma per al disseny d'aficionats i per a usos informàtics generals.

Certament, la segona evolució del Raspberry Pi 1, el Raspberry B+, va sortir el juliol del 2014 tenint com a millores el consum energètic i els seus connectors. Mig any més tard, el 2 de febrer del 2015, es va anunciar Raspberry Pi 2, que disposava d’un processador amb un rendiment fins a 6 vegades superior a l’anterior model i amb un GB de memòria RAM. El 29 de febrer el Raspberry Pi 3 s’anunciava amb una millora d’un 50-60% en el seu rendiment i la incorporació d’un xip integrat que li dóna connectivitat Wifi i Bluetooth (Raspberry, 2016).

Tanmateix, el que ha popularitzat l’ús del Raspberry no és la seva senzillesa i constants millores, sinó l’enorme paper que està guanyant en el moviment maker, que “fa que més i més usuaris experimentin i es converteixin en creadors de tot tipus d’enginyoses solucions hardware i software basades en les Raspberry Pi” (Xataca, 2016). La fundació Raspberry Pi dóna suport a diferents distribucions Linux adaptades a l'arquitectura ARM (Advanced RISC Machines), Raspbian, RISC OS 5, Arch Linux ARM i Pidora, i promouen principalment el llenguatge de programació Python, Tiny BASIC, C, Perl i Ruby.

Conseqüentment, Raspberry Pi ha acabat posicionant-se com una plataforma que combina eficientment maquinari-programari de baix o zero cost de gran valor d’ús per als amants de les ciències de la computació.

L’aliança entre Raspberry Pi i el moviment maker s’ha completat amb la incorporació del Code Club, un club d’ensenyament de programació organitzat en forma de xarxa internacional de voluntaris experts en programació adreçada a nens en edat escolar.

Code-Club té seus a diferents països del món i desenvolupa projectes que ensenyen als nens “com programar, mostrant-los com fer jocs d'ordinador, animacions i llocs web”. Els voluntaris van al seu club local, generalment en biblioteques, en horari extra-escolar durant una hora a la setmana i ensenyen un projecte. Code-Club “disposa d'una sèrie de materials didàctics que han estat pensats amb l'objectiu que els nens puguin aprendre els fonaments de la programació a través de l'estimulació de la seva creativitat” (Code-Club, 2016; CodeClubCat, 2016).

Per a saber-ne més:

Rasberry Pi (2016). Raspberry Pi 3 on sale now at $35.

Code-Club (2016).

CodeClubCat (2016).

Xataca (2016). "Nuestro sueño es convertir a las Raspberry Pi en PCs para todos los públicos". Entrevista a Eben Upton.

CAVALLER, Víctor. Raspberry Pi, el Code Club i el moviment maker. COMeIN [en línia], abril 2016, núm. 54. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n54.1630

creativitat;  disseny;
Números anteriors