Número 94 (desembre de 2019)

Emergència del periodisme digital

Víctor Cavaller

L’agenda creixent de conferències al voltant del periodisme digital posa en evidència l’enorme interès que les noves i diferents modalitats de difusió de la informació a través d’internet estan tenint. El conflicte entre rigor i necessitat d’immediatesa informativa, que acompanya fenòmens com la sobreinformació, la infoxicació o les notícies falses, permet parlar d’una emergència en un sentit desdoblat, entès com a urgència de coneixement de tècniques, de formació i de comunicació d’experiències.

Les tres característiques principals que tradicionalment es predicaven d’internet i que el feien un metamitjà multiforme –la interactivitat, la multimedialitat i la hipertextualitat– han quedat integrades en la nova forma de fer periodisme. Els mitjans tradicionals de comunicació social s’han digitalitzat i han reobert el debat sobre quines són les virtuts fonamentals de la professió periodística en un entorn radicalment diferent, fins al punt que aquelles característiques han quedat obsoletes o es demostren insuficients. Les noves tècniques periodístiques ultrapassen el concepte d’interactivitat o multimedialitat i assoleixen nivells en què conceptes com el periodisme immersiu, les newsgame i la realitat augmentada comencen a guanyar terreny en les narratives digitals.

Bona prova d’aquesta «emergència» del periodisme digital s’observa en el gran nombre d’esdeveniments acadèmics i professionals que s’organitzen anualment al voltant del tema de les noves formes de fer periodisme. Revisarem algunes de les convocatòries interessants per a aquells que volen guanyar expertesa en l’àmbit.

Journalism 360 Conference, organitzada anualment per l’Online News Association, es defineix com un punt de trobada per compartir experiències en la producció del periodisme immersiu. Acull periodistes, tecnòlegs, creadors de continguts i docents de periodisme que experimenten amb totes les formes de narració de contes immersives, incloent-hi, però sense limitar-se, vídeos 360, realitat augmentada, realitat virtual i realitat mixta.

Mobilemoviedays, en el marc de la Mojo Conference, explora la versatilitat de l’ús dels telèfons intel·ligents en modalitats com el chat-based mobile journalism i el mobile storytelling, sumats a l’exploració de la realitat augmentada en l’enregistrament d’imatges.

The Power of Narrative, organitzada per la Boston University, se centra en l’storytelling journalism amb l’objectiu d’ajudar els periodistes narratius a reforçar les seves habilitats i a debatre sobre l’ètica complexa del nou periodisme en temps turbulents.

South by Southwest celebra la convergència de les indústries del cinema i de la música amb el món del periodisme i de l’anàlisi de la realitat.

Computation and Journalism Symposium, organitzat conjuntament pel Centre de Ciència Computacional i l’Escola de Comunicació de la Universitat de Miami, és un espai de trobada de noves formes d’analitzar, d’explicar històries i d’establir noves modalitats de col·laboració entre periodistes, informàtics i data scientists.

A Espanya el Congrés Internacional de Ciberperiodisme, organitzat per la Universitat del País Basc, o el Congrés de Periodisme Digital, organitzat per l’Associació de periodistes d’Aragó i per l’Ajuntament d’Osca, també són bones ocasions per conèixer modalitats innovadores del periodisme digital.

Citació recomanada:

CAVALLER, Víctor. Emergència del periodisme digital. COMeIN [en línia], desembre 2019, no. 94. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n94.1985

periodisme;  cultura digital;  gestió de la informació;  esdeveniments;
Números anteriors