Número 1 (maig de 2011)

Uoczeitgeist

Lluís Pastor

Diuen que l'alemany té paraules molt llargues però des que Zipf va fer públics els resultats de les seves investigacions ja sabem que els monosíl·labs són més freqüents que la resta de paraules en alemany. Així, acumulant monosíl·labs, els alemanys construeixen noves paraules per afrontar el futur. Aquesta acumulació de monosíl·labs també resulta una bona metàfora amb què edificar un nou món: afegint peces diferents per crear nous sentits En alemany, zeitgeist fa referència a l'esperit dels temps (zeit, temps, i geist, esperit). I amb zeitgeist els alemanys conceben allò que és essencial i que defineix un moment donat de la història, la pauta de cadascun dels períodes en què l’esperit dels temps és convocat.

Uoczeitgeist és l'esperit que il·lumina els Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. Uoczeitgeist implica la màxima ambició perquè els estudis tinguin pes en la societat en la qual s'arrelen. Una societat catalana en la qual emergeixen noves pulsions, nous objectius i nous líders. I també una societat global en què volem estar presents i generar discurs. Crec que estem en el lloc oportú i en el moment adequat perquè sigui així. Als membres d'aquestes societats, la local i la global, els hi enviem missatges contínuament per evidenciar aquesta ambició. I per això hem creat nous programes formatius de grau, orientats a les necessitats que detectem en la societat i emmirallats en allò que fan altres universitats d’Europa i dels EUA. Hem posat en marxa nous postgraus i màsters concebuts i realitzats al costat de les millors empreses i institucions del sector de la comunicació i de la informació. Hem imaginat i realitzat noves maneres de projectar els resultats de la investigació a través de xarxes i coedicions interuniversitàries. I ara volem explorar noves maneres de difondre el coneixement dels estudis a un públic més ampli. Això és COMeIN, la revista de divulgació dels estudis.

Perquè COMeIN es converteix, des d'ara mateix, en el vehicle que trasllada d'una manera evident la implicació i el compromís dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació amb la societat. Més enllà de la nostra vocació formativa. O més cap aquí, si entenem que el que ens diguin els professors dels estudis des de la tribuna de COMeIN també ens formarà d'alguna manera. COMeIN vol segellar aquesta relació entre els nostres professors i allò que esdevé al món. Els nostres professors tenen molt a dir sobre aquest món que canvia a cada segon. En aquest sentit, COMeIN vol multiplicar la veu dels professors dels  estudis (professorat propi i consultors) perquè puguin ser escoltats també pels qui encara no s'han sentit cridats a entrar a les nostres aules.

Amb COMeIN la universitat es converteix en diversitat: diversitat de veus i de sabers, diversitat de temes tractats i diversitat d'arguments. Des d’ara COMeIN alça la mà per demanar la paraula i per donar la cara.

PASTOR, Lluís. Uoczeitgeist. COMeIN [en línia], maig 2011, núm. 1. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n1.1106

periodisme;  polítiques comunicatives;