Número 38 (novembre de 2014)

'ECIC-tease'

Ferran Lalueza

Aquest curs 2014-15 els Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació (ECIC) de la UOC celebrem el nostre 15è aniversari. Amb motiu d'aquesta efemèride, hem preparat un programa d'activitats que es prolongarà fins a ben entrada la primavera de 2015 i que anirem desvelant a poc a poc. Aquest article constitueix un mer avenç. És el nostre teaser.

George Clooney passeja per un exterior d'allò més chic, a la vora del llac Como, impecablement vestit però calçant unes xancles cridaneres que desentonen escandalosament amb el seu acurat estilisme. Són només 15 segons i es tanquen plantejant una intrigant incògnita: "Discover who is in George's shoes".

És el teaser de l'última campanya de Nespresso (How far). Per descobrir qui calça ara les sabates de Clooney cal veure el subsegüent espot, una pel·lícula de gairebé dos minuts de durada i amb repartiment estel·lar que, en els seus primers dos dies d'exhibició, ja ha superat el milió i mig de visionats a YouTube. És obvi que el teaser va aconseguir intrigar un munt de gent.

La campanya d'intriga o teaser és un recurs usat amb certa freqüència en les accions publicitàries, i en ocasions també ha estat emprat per les relacions públiques. En essència, consisteix a avançar una informació que, més que resoldre incògnites, les provoca, generant així una gran expectativa respecte a les informacions que vindran. És una manera de propiciar que, quan llancem el missatge clau, trobem un públic target més receptiu.

Doncs bé, tornant al 15è aniversari dels ECIC, el nostre target és força ampli: estudiants actuals, alumni, col·laboradors/ores docents, professorat propi, equips de gestió, partners, lectors/ores de COMeIN i amics/igues en general. En definitiva, totes les persones que han fet possible el naixement i la consolidació dels nostres Estudis, però també qui no hagi compartit amb nosaltres aquests primers 15 anys però estigui cridat a compartir els que ens oferirà el futur. Totes aquestes persones, tots nosaltres, tenim una cita el proper 26 de novembre en un esdeveniment que constitueix el tret de sortida per a les activitats commemoratives que tindran lloc al llarg de tot el curs. Quines activitats? Si ho desvetllés aquí, això no seria un teaser, però qui vulgui conèixer tot allò vinculat a aquesta efemèride ho tindrà bastant fàcil atès que hem creat un minisite ad hoc.

Tal com rememoro en la presentació d'aquest minisite, quan van néixer els ECIC ‒el 1999‒  no existia aquest aparador anomenat Facebook ni l'ara omnipresent Gmail. De fet, l'ús del correu electrònic no era ni molt menys majoritari. Els faxos encara escopien tones de paper. No teníem milions de vídeos al nostre abast via YouTube. No teníem ni tan sols TDT. Escrivíem sense comptar (140) caràcters. Estudiants i professors sobrevivíem sense aquesta meravella del coneixement col·laboratiu anomenada Viquipèdia. Sant Google era un nadó d'un any. Per ser professionals cool ho teníem més complicat: no hi havia iPhones ni iPads, i el coworking encara no era tendència. Les torres de CD acumulaven pols a l'espera que Spotify jubilés aquest suport. El VHS encara resistia davant el DVD. No teníem Blu-ray ni accés al video on demand a través de la Xarxa. Els mitjans encara no intuïen que el mercat publicitari els arrossegaria en la seva caiguda durant la crisi i que els social media els arrabassarien el monopoli de la comunicació massiva. No ens havíem esgarrifat amb les revelacions de Wikileaks. Els WhatsApp encara no havien matat els SMS ni els apps s'havien proposat matar edípicament el pare web. La paraula selfie no apareixia en els diccionaris.

Si en aquest context la UOC ja va decidir apostar per la formació en l'àmbit de la informació i la comunicació quan va crear aquests Estudis, imagineu l'apassionant camí que ens espera ara que les nostres disciplines han ocupat una posició central en la societat actual. Si el lema de la commemoració és "Celebrem el futur!" és perquè el millor està per arribar.

I atès que estem de celebració, permeteu-me la llicència de compartir una anècdota personal que tanca el cercle iniciat amb la referència al teaser de Nespresso. 1999, l'any que van néixer els ECIC, és precisament l'any en què jo vaig començar a col·laborar amb la UOC. No obstant això, aleshores, la docència universitària no constituïa la meva activitat principal. En aquella època jo exercia com a professional de les relacions públiques en una prestigiosa multinacional del sector (Burson-Marsteller) i un dels projectes que portava entre mans era... la introducció de Nespresso al mercat espanyol. Després vindria Clooney.

LALUEZA, Ferran. 'ECIC-tease'. COMeIN [en línia], novembre 2014, núm. 38. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n38.1473

esdeveniments;  publicitat;  xarxes socials;