Número 56 (juny de 2016)

Publicitat de temporada

Sílvia Sivera

El sol d’estiu comença a entrar a les cases pels televisors. Bronzeja els cossos dels models que llueixen la roba de bany que ens comprarem i il·lumina els iogurts que han d’ajudar a encabir-nos, de moment, en els banyadors de la temporada passada. La publicitat que està de moda, però, no és aquesta. Posem el termòmetre a un tipus de publicitat alternativa.

Literalment, hi ha una publicitat alternativa basada en la meteorologia. O, si més no, un aprofitament oportunista de les condicions atmosfèriques en favor de les marques. De vegades s’empra al més pur estil guerriller (amb pocs recursos, impactant al consumidor quan menys s’ho espera, de manera enginyosa) i d’altres, amb una estratègia creativa i de mitjans més elaborada, pròpia de l’anomenat ambient marketing.

Per exemple, si el termòmetre marca negatiu i tens una agència de viatges amb unes ofertes espectaculars per a llocs càlids, pots reforçar el repartiment defliers sense augmentar el pressupost (i sempre que les ordenances municipals permetin l’ús publicitari dels vehicles estacionats al carrer). Només et cal un repartidor amb uns bons guants, magnífica predisposició i lletra clara.

Font: Project Guerrilla

Si a partir d’una acció de guerrilla pots fer créixer la campanya perquè el pressupost t’ho permet, inspira’t amb l’acció següent per promocionar el turisme a les Illes Canàries, idea de l’agència DEC BBDO, i que es basa en grafits que només apareixen en els vidres dels transports públics quan hi ha contrast tèrmic entre l’interior i l’exterior. Aquest vídeo d’uns nois que fan grafits transparents i després hi surten missatges com “Enyores el sol? Illes Canàries” o “Ara mateix a les Illes Canàries estan a 20 graus” s’està viralitzant amb força i aconseguint repercussió en la premsa especialitzada. A final de temporada sabrem, no obstant, si l’acció ha assolit els objectius previstos i creix el nombre de visitants britànics a les illes.

L’originalitat de la idea ha estat reconeguda amb un Sol de bronze dins la categoria de Publicitat Exterior (sector Serveis i Institucions) del darrer Festival Iberoamericano de la Comunicación Publicitaria, celebrat a Bilbao del 2 al 4 de juny de 2016. De tota manera, l’agència alemanya Heye Group ja havia fet servir el baf com a recurs creatiu per destacar la frescor dels ingredients utilitzats per una coneguda cadena de restauració ràpida a Munic.

Font: DesignSwan

Aquest tipus de publicitat alternativa, de gran impacte i baix cost mediambiental, obre la porta a noves formes de negoci en el sector. Per exemple, als Països Baixos hi ha les oficines centrals de l’agència Fresh Green Ads, especialitzada en campanyes que es desenvolupen en mitjans verds, cent per cent eco-friendly. A partir dels elements de la natura ideen accions similars a l’anterior per a, per exemple, un fabricant de pneumàtics. Quan arriba la temporada de pluges recorden que la marca ofereix una gamma especial per a la conducció sobre mullat i fan campanya just quan plou.

Font: Fresh Green Ads

Quan el pressupost no és cap problema, es pot posar la tecnologia al servei de la creativitat i apostar per uns anuncis que canviïn en funció de la temperatura exterior. És el cas d’aquesta centenària marca de venda de roba (abans per correspondència, ara digital), que va optar per canviar l’outfit de la model segons la temperatura real que feia als carrers de París.

Font: Marketingdirecto.com

Si fa molt fred, es pot convertir la parada d’autobús en un forn amb gratinador que realment escalfa per tal de recordar que hi ha un establiment proper on fan uns menús calents ben apetibles.

Font: Caribou Minessota

També pots encomanar-te a Èol, el déu dels vents, per tal que bufi sovint i t’ajudi a ensenyar les bondats del teu producte si es tracta de llenceria. Així ho va fer l’agència neozelandesa Clemenger BBDO Wellington.

Font: Ads of the world

I quan t’autodefineixes com “l’empresa de serveis meteorològics més enrotllada de Nova Zelanda” has de ser coherent i demostrar el benefici principal del teu servei a temps real i amb màxima transparència. I mai millor dit.

Font: Idealog

Aprofitant que El Sol ha fet brillar recentment les campanyes publicitàries més creatives a l’esmentat festival, permeteu-me la llicència de tancar aquest aperitiu de publicitat alternativa meteorològica amb un dels casos premiats, relacionat també amb les condicions atmosfèriques. La Dirección General de Tráfico va encarregar a l’agència Ogilvy & Mather una acció per conscienciar els madrilenys de l’impacte que tenen les emissions de CO2 dels vehicles sobre la salut, especialment la dels nens.

Font: El Sol Festival

La primera tanca que reacciona a la contaminació de l’aire va guanyar un Sol de bronze dins la categoria de Publicitat Digital Exterior. De fet, qui reaccionava era un nen que es veia a la tanca-pantalla i que començava a estossegar quan els nivells d’emissions nocives eren elevats. Es representava així un dels quatre-cents casos d'asma infantil que cada any es diagnostiquen a Madrid. Però El Sol de cada primavera ens ha dut encara més exemples de publicitat brillant: no us en perdeu el palmarès complet.

SIVERA, Sílvia. Publicitat de temporada. COMeIN [en línia], juny 2016, núm. 56. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n56.1642

publicitat;  creativitat;
Números anteriors