Número 67 (juny de 2017)

MoJoBCN: hem vingut per quedar-nos

Candela Ollé

El periodisme mòbil o MoJo ja forma part de moltes redaccions de l'Estat espanyol. Els periodistes fan servir el telèfon intel·ligent per organitzar els equips de treball, fer directes, explicar relats a partir d'una petita història, arribar allà on la càmera tradicional no pot fer-ho o per narrar via xarxes socials. L'evolució del periodisme en l'era digital no té pausa, i com vam escoltar en el MoJoBCN, cal seguir fent periodisme de qualitat —encara que amb el mòbil sembli que qualsevol improvisació sigui vàlida. Ens trobem davant de desafiaments constants, però sortosament els acadèmics ja han començat a investigar i les universitats a oferir formació per als graduats i professionals.

M’agrada complir amb la meva paraula; així que després de Connectats i enganxats (al telèfon mòbil intel·ligent) ara és el moment de parlar de periodisme mòbil o l’anglicisme mobile journalism (MoJo), pronunciat amb [ʒ], que suposa una nova manera de fer periodisme, de produir continguts, de sortir de la redacció per explicar què està passant, però sense deixar de respondre les 5 W del periodisme.

La jornada del dia 24 de maig al Mobile World Centre del Portal de l’Àngel va tenir un programa intens, només amb una breu pausa pel dinar, i va comptar amb la participació de professionals de primer nivell, per citar-ne una, l’obertura a càrrec de la periodista Carmela Ríos, premi Ortega y Gasset de Periodismo Digital 2011 per  la cobertura a Twitter del moviment 15M.

L'objectiu prioritari quan vam organitzar el MoJoBCN era ser un punt de trobada entre professionals i acadèmics per explicar què es fa de MoJo a l’Estat espanyol, conèixer les darreres tendències i innovacions, compartir experiències i a la vegada ser un marc de reflexió per a la investigació i l'experimentació. A més, volíem sembrar la llavor perquè la UOC, i a la vegada Barcelona, es posicionés com a referent en una trobada anual de l’especialitat —i considero que ho vam aconseguir.

Es poden recuperar els continguts de la jornada en la pàgina de Facebook dels Estudis de Ciències de la Informació i la Comunicació, així com en articles i cròniques publicades (com la de Cristina Aced o la de Next Media) o bé recuperant l’excel·lent difusió i seguiment fet en les xarxes socials, tant per part dels ponents i assistents com de l’equip de comunicació de la UOC. Crec que fer un recull dels reculls no té gaire sentit, perquè ja es va fer en directe, així que amb l’etiqueta #MoJoBCN o amb els storify corresponents als blocs del programa (sessió inaugural, taula rodona I ‘El mòbil com a eina d’organització’, taula rodona II ‘Periodisme mòbil i xarxes socials’, Fòrum d’investigadors, entrevista a Carmela Ríos i taula rodona III ‘Experiències amb telèfons mòbils’) podreu veure què va transcórrer de les 10.00 h del matí a les 18.00 h de la tarda.

Des de la meva cadira he de dir-vos que vaig veure molta passió i talent reunit en un únic espai ple de gom a gom. Desenes de professionals en actiu interessats, acadèmics prenent notes i un grup d’estudiants motivats a segona fila, i vaig tenir la sensació que la professió gaudeix d’una bona salut, tot i els virus que l’amenacen, i amb moltes ganes d’aprendre i superar-se cada dia.

És una obvietat que el mòbil ha canviat les nostres vides (personals i professionals), la manera d'accedir a la informació i de comunicar-nos, i també com es difonen les notícies, impulsades per les xarxes socials. Amb una tecnologia molt portable podem experimentar noves narratives, reduir costos i difondre immediatament els continguts. Tot i això, els nous desafiaments i reptes (per esmentar-ne un: la verificació de la informació) en constant renovació i definició marquen el dia a dia.

Per acabar, faig un incís per traslladar que el Periodisme mòbil serà una assignatura obligatòria dins del nou Màster Universitari de Periodisme i Comunicació digital que estrenarem el proper curs, el mes d’octubre; així com també una altra assignatura vinculada a les Eines i recursos digitals per poder implementar el periodisme mòbil. Un màster oficial en què apostem per formar els recent graduats i actualitzar els periodistes i comunicadors en actiu o amb ganes de reincorporar-se en el mercat laboral. Posarem el focus en el periodisme de dades i d’investigació, nous formats, narratives multimèdia, emprenedoria i models de negoci de la mà d'un excel·lent equip d'acadèmics i professionals.

OLLÉ, Candela. MoJoBCN: hem vingut per quedar-nos. COMeIN [en línia], juny 2017, núm. 67. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n67.1739

periodisme;  esdeveniments;  mitjans socials;
Números anteriors