Número 67 (juny de 2017)

Una dècada de JoVE, primera revista científica en format vídeo

Víctor Cavaller

El desembre del 2016 la revista científica en format vídeo JoVE, acrònim de The Journal of Visualized Experiments, va fer 10 anys. JoVE va ser la primera revista científica peer-reviewed que va començar a publicar experiments en format vídeo.  Actualment, a juny del 2017, ha publicat el seu número 124.

JoVE va ser cofundada el desembre del 2006 per Moshe Pritsker, actual CEO de MYJoVE Corporation, després de 10 anys de feina en la recerca biològica a Harvard Medical School/Massachusetts General Hospital, a Princeton University i al Weizmann Institute of Science, en resposta a la necessitat d’un nou enfocament en els estudis experimentals per tal d’augmentar i garantir la reproductibilitat i la transparència.

L’èxit de la publicació radica en tres factors. El primer factor és el caràcter innovador de la publicació, orientada cap a l’aprenentatge del mètode experimental més que als resultats, la qual cosa converteix cada article/vídeo en una eina molt útil per a estudiants i per a investigadors que cerquen coneixements pràctics, formació i autosuficiència investigadora.

El segon factor d’èxit és la idoneïtat del format. La creixent complexitat associada a l'experimentació en ciències aplicades fa que el format text de les revistes científiques tradicionals no sigui el més adequat per comunicar els procediments i els petits detalls que acompanyen les tasques al laboratori, ja que es fa difícil replicar molts dels experiments amb només una descripció escrita. En canvi, la visualització de l’aplicació de les tècniques i metodologies en el procés d’experimentació proporciona una explicació immediata que facilita una comprensió més ràpida i efectiva.

El tercer factor és la qualitat de la publicació. JoVE està indexada en l'Index Medicus, MEDLINE/PubMed, BIOSIS Previews, i Science Citation Index Expanded. La revista té la seu a Cambridge i, segons el Journal Citation Reports,  l’any 2015 va tenir un factor d’impacte de 1,113 i l’any 2014, de 1,325.

Des de la seva fundació, l’orientació, la idoneïtat i la qualitat de la publicació han facilitat la transferència del coneixement així com l'eficiència, la productivitat i la creativitat en les àrees de la investigació experimental, especialment en biologia i farmàcia.

Tot i haver començat com una publicació completa d'accés obert, en l’actualitat JoVE opera com una revista de subscripció amb una opció d'accés obert. D’acord amb la secció JoVE Editorial Policies, la presentació d'un article amb vídeo produït per JoVE d’accés estàndard costa $2.400, mentre que el preu de l'opció d'accés obert és de $ 4.200. Si el vídeo està produït per l’autor, els costos de la publicació són de $1.200 i de $3.000 respectivament.

JoVE cobreix mètodes d'investigació i tècniques experimentals en tretze seccions: biologia, neurociència, immunologia i infecció, biologia del desenvolupament, comportament, genètica, càncer, química, medicina, enginyeria, medi ambient, bioenginyeria i bioquímica.

L'experiència i èxit de JoVE planteja la qüestió de quins sistemes de publicació, o comunicació en general, són més eficients per a l'aprenentatge o per a la difusió de resultats en cadascuna de les disciplines científiques.

CAVALLER, Víctor. Una dècada de JoVE, primera revista científica en format vídeo. COMeIN [en línia], juny 2017, núm. 67. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n67.1738

comunicació científica;  recerca;
Números anteriors