Número 36 (setembre de 2014)

Dani Aranda, Candela Ollé, Gemma San Cornelio, Alexandre López-Borrull, Roser Nadal Renau

El passat 17 de juliol i en la preciosa ubicació del Palau Macaya va tenir lloc la segona jornada de recerca dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC organitzada per la comissió de recerca, els qui signem aquest article. Un cop més una oportunitat única de conèixer de primera mà la feina de recerca, actual i futura, dels nostres companys i companyes.

Sovint seguim amb major coneixement el que publica un professor de la Universitat de Syracuse. El món global, també en recerca, ens fa tenir més línies de recerca en comú amb un professor de qui no en coneixem el caminar que no pas amb el company o companya amb qui et creues cada matí. En uns Estudis en els quals també hi ha dues disciplines, sovint van molt bé aquest tipus de seminaris i jornades per a poder posar-se al dia ràpidament en una sessió intensiva de la producció de la resta de professors.

A diferència de la primera jornada, en vam fer un seguiment menor per la xarxa, però a canvi teníem una responsabilitat afegida. Enguany els companys dels Estudis podien votar quina havia estat la millor presentació, el millor projecte de present o futur. Aquest al·licient ens va  permetre donar-li un vessant de competitivitat ben entesa. La guanyadora segons el conjunt dels  Estudis fou la professora Sandra Vilajoana, que ens va explicar el tram final de la seva futura tesi.

Com a comissió de recerca, aquesta segona jornada creiem que ens ha permès consolidar una marca lligada a la recerca, i, sobretot, ha estat una oportunitat de copsar el que investiguem en comú, però també el que es bifurca i que també dóna una identitat a uns Estudis que relliguen diverses disciplines, en els quals tenim la docència en comú, com va dir la professora Sílvia Sivera, centrada sobretot en els dos graus, el de Comunicació i el d’Informació i Documentació.

El pròxim any la recerca als Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació prendrà en consideració, tenint en compte les comunicacions del professorat, aspectes actuals  que aniran prenent cada cop més importància, no solament en el món universitari sinó també en la societat, com la gamification (ludificació), open data (dades obertes), el món audiovisual i el seu model de negoci, les ciències socials aplicades i també la col·laboració científica.

Com a conclusió, des de la comissió un agraïment per la implicació del professorat dels Estudis, i el nostre compromís a ajudar que l’any vinent trobem més temps i de més qualitat per a poder fer la recerca que volem en un entorn molt dinàmic, i en consolidació dels grups de recerca i les nostres trajectòries professionals.

Comissió de recerca

ARANDA, Dani; OLLÉ, Candela; SAN CORNELIO, Gemma; LÓPEZ-BORRULL, Alexandre; NADAL RENAU, Roser. Segona jornada de recerca dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació. COMeIN [en línia], setembre 2014, núm. 36. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n36.1454

gestió del coneixement;  recerca;