Número 76 (abril de 2018)

Del projecte DEAL a l'EOSC-hub

Víctor Cavaller

Al desembre de l'any 2016 un consorci alemany de biblioteques universitàries especialitzades en investigació científica va anunciar un boicot a les revistes d’Elsevier. L'acció va prendre el nom de Germany’s DEAL Project i va incloure originalment al voltant de seixanta grans institucions, que van anunciar que tots els seus membres cancel·laven les subscripcions a totes les publicacions acadèmiques i revistes científiques contractades amb Elsevier a efectes de l'1 de gener del 2017. El problema de l'accés obert a les publicacions científiques ha portat la Comissió Europea a la proposta del projecte pilot EOSC-hub —The European Open Science Cloud for Research—, pensat per desenvolupar-se en un termini de 36 mesos des de gener del 2018 fins a desembre del 2020.

El projecte DEAL, com a iniciativa acadèmica singular, va sorgir en resposta al rebuig d'Elsevier d'adoptar un model de negoci transparent amb l'objectiu de facilitar les publicacions en accés obert.

L'objectiu del projecte DEAL era bàsicament celebrar acords de llicència a escala nacional per a la totalitat de la cartera de publicacions electròniques dels principals editors acadèmics, fet que suposava un canvi significatiu en l’statu quo en relació amb les negociacions, el contingut i els preus en el procés.

Com a mesura de prudència davant una eventual perduda d'accés, les institucions implicades van preparar un sistema extensiu de préstec interbibliotecari entre universitats. La iniciativa va ser un èxit i les universitats alemanyes en l'actualitat treballen sobre un contracte col·lectiu amb Elsevier. S'ha estimat que, en conjunt, l'any 2017 s'han estalviat més de deu milions d'euros en subscripcions a revistes científiques.

Els efectes de l’acord del consorci d’àmbit nacional han alleujat substancialment la càrrega financera de les institucions i han ocasionat millores a gran escala i duradores en l'accés a la literatura científica per als acadèmics.

El projecte DEAL va ser dirigit per un comitè directiu compost per membres dels nivells més alts de gestió en universitats i altres institucions i va ser emparat per la Conferència de Rectors Alemanys, la HRK. El portaveu del comitè directiu del projecte és el professor Dr. Horst Hippler, president de la Conferència de Rectors d'Alemanya.

Existeix tanmateix un desacord fonamental entre les universitats alemanyes i Elsevier sobre com s’haurien de cobrir els costos de publicació. Alemanya voldria implementar el model de pagament per article publicat amb total accés obert mentre Elsevier argumenta que això permetria l'accés a tots els científics del món sense cap cost.
Aquests inconvenients fan que l'acord sigui provisionalment particular en l'àmbit acadèmic alemany i no escalable en l’àmbit mundial.

En qualsevol cas, l’èxit de la iniciativa ha provocat que altres països estiguin adoptant accions similars. En l'actualitat, Finlàndia i Corea del Sud han arribat a acords amb Elsevier i a Europa s'està planejant l'adopció del mateix model a través del projecte pilot EOSC-hub, l’European Open Science Cloud for Research.

CAVALLER, Víctor. Del projecte DEAL a l'EOSC-hub. COMeIN [en línia], abril 2018, núm. 76. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n76.1825

recerca;  comunicació científica;  gestió del coneixement;
Números anteriors