Número 82 (novembre de 2018)

III Jornada Almanzora Comparte: la llum a la mirada

Sandra Sanz Martos

El passat dia 8 de novembre va tenir lloc la tercera edició de la Jornada Almanzora Comparteix. Una tercera edició que ha destacat principalment per dues coses: d'una banda, per les iniciatives formatives innovadores en l'àmbit de l'Administració Pública que s'han compartit. De l'altra, per la mobilització femenina que va generar l'assistència de  Miguel Lorente Acosta, expert en medicina legal i en temes relacionats amb la igualtat i la violència de gènere, que ens va fer reflexionar sobre el masclisme i la seguretat de les dones

En el primer bloc Carmen Seisdedos, subdirectora de l'Institut Andalús d'Administració PúblicaPaco Saavedra, director de l'Escola de Formació i Innovació d'Administració Pública de Múrcia i Jesús Martínez Marín, un habitual d'aquesta Jornada i responsable de Nous projectes formatius del Centre d' Estudis Jurídics del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, van parlar sobre per què van apostar per impulsar comunitats d'aprenentatge en les seves respectives institucions, i sobre les dificultats que van trobar en fer-ho i els beneficis que van obtenir. En parlar d'aquest últim aspecte Paco Saavedra va reflexionar sobre com les comunitats d'aprenentatge o de pràctica aconsegueixen posar en valor el coneixement, tant l'individual de cada membre de l'organització com el del grup o departament al qual pertanyen. Jesús Martínez Marín ens va parlar sobre com les organitzacions que impulsen comunitats de pràctica i, en un sentit ampli, la cultura de compartir, esdevenen organitzacions plenes on es millora el clima laboral que repercuteix en el rendiment i el sentiment de pertinença. I Carmen Seisdedos ens va regalar aquesta frase: "aquells que participen compartint i intercanviant coneixement porten aquesta llum a la mirada que provoca el sentir-se part d'alguna cosa important".

En el segon bloc, el director general de Formació Professional per a l'Ocupació de la Junta d'Andalusia, Manuel Jesús García, ens va parlar també sobre com n’és de necessari i beneficiós intercanviar experiències i aprendre d'aquells que exerceixen la mateixa professió. Diana Gosálvez, Gestora d'Informació i coneixement de l'Escola Andalusa de Salut Pública, ens va explicar de manera brillant com ha aplicat tot allò après al Màster de Gestió Estratègica de la Informació i el Coneixement a les Organitzacions. I ho ha fet creant un sistema de gestió d'informació i coneixement, impulsant comunitats de pràctica entre els membres de l'organització i una interessantíssima escola de pacients on també han sorgit comunitats d'interès. Finalment, les intervencions de Luis García Maldonado i Manuel Soler de la Diputació d'Almeria van estar enfocades a la feina de coordinació que realitzen dels ajuntaments de la província: a través de grups de treball col·laboratiu que aprenen i comparteixen com implementar la llei de transparència en les respectives webs dels consistoris.

roda-de-premsa-almanzora-comparteIII

A la tarda, ja en el tercer i últim bloc, el nombre d'assistents a la sala es va duplicar. Des de les diferents associacions de dones de la província i des de l'Institut Andalús de la Dona, es van organitzar amb vehicles particulars i mini busos per poder assistir a la jornada i escoltar a Miguel Lorente. Qui per la majoria és el professor titular de la Universitat de Granada, i va ser, a més, delegat del Govern per a la violència de gènere adscrit al Ministeri d'Igualtat del 2008 al 2011. Per al públic provinent de la comarca de l'Almanzora és conegut com "el fill de Don Miguel Lorente", el metge de poble que tots visitaven quan no trobaven millora per les seves malalties.

El professor Lorente ens va fer qüestionar sobre aquelles situacions que molts consideren normals però que en realitat són conductes masclistes. Ens va fer adonar que el lloc més insegur per a una dona és la pròpia llar. I que, malgrat l’èxit d’afluència de públic femení, no és suficient. No avançarem mentre la lluita contra la violència masclista sigui només cosa de dones. Al torn de preguntes es va crear un debat espontani on diferents presidentes d'associacions i de federacions de dones van compartir les seves experiències sobre com atraure els homes a les activitats que organitzen. Dit d'una altra manera, com aconseguir que els homes també s'impliquin i incorporin la lluita contra la violència de gènere com una lluita pròpia.

En acabar la jornada els ponents i assistents van abandonar l'Escola del Marbre de Fines amb mostres d'alegria, satisfacció i agraïment per allò que havien viscut i compartit. Preguntant i demanant una quarta edició. I “lluint aquesta llum a la mirada que provoca el sentir-se part d'alguna cosa important”

SANZ MARTOS, Sandra. III Jornada Almanzora Comparte: la llum a la mirada. COMeIN [en línia], novembre 2018, núm. 82. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n82.1880

gestió del coneixement;  gènere;  esdeveniments;
Números anteriors