Número 24 (juliol de 2013)

And the winner is...

Elisenda Estanyol i Casals

En temps de crisi guardeu els diners sota el matalàs i trieu com a destí de les vostres vacances el poble de tota la vida. Aquestes són només dues de les idees guanyadores al festival El Sol pel que fa a campanyes de relacions públiques.

Què faràs aquest estiu? No enveges els teus amics i familiars que marxen de vacances al seu poble de tota la vida? No t’embriaga l’imaginari col·lectiu urbanita que embolcalla els pobles rurals d’una imatge idíl·lica? Diuen que el menjar és més bo, la gent és més amable, el ritme de vida és més pausat, els balls de festa major a la plaça tenen màgia... Si mai abans no ho has experimentat, deixa’t adoptar per un poblet!

Amb aquesta idea, l’agència Sra. Rushmore va posar fil a l’agulla per crear per a la marca Aquarius (Coca-Cola) no només un espot, sinó també una sèrie d’accions dirigides específicament a públics objectiu que permetessin fer realitat el somni d’estiuejar en un poblet. I és que, fem memòria: si bé Aquarius és un producte que inicialment anava dirigit a aportar les sals minerals als esportistes, la marca ha anat evolucionant cap a altres targets fins a arribar a l’eslògan "l’ésser humà és extraordinari".

Sota aquest paraigües, per a aquesta darrera campanya, es va crear el site www.laeraaquarius.com, on es donava l’oportunitat a tots aquells pobles que ho desitgessin de registrar-se i oferir-se voluntaris per adoptar urbanites àvids de ruralisme. S’hi van inscriure més de 150 pobles de menys de 2.500 habitants de tot Espanya. I els visitants, per la seva banda, gaudien de  descomptes en comerços locals i un diploma de fill adoptiu, així com la possibilitat de veure com el savi del poble (una rèplica virtual de l’entranyable avi assegut a la plaça) els resolia els seus problemes més transcendentals.

Sra. Rushmore, amb aquesta campanya titulada "Pueblos", s’ha alçat finalment amb un Sol d’Or en la categoria de Comunicació de Màrqueting i Esdeveniments de Relacions Públiques en l’última edició del Festival El Sol, que es van celebrar del 30 de maig a l'1 de juny d'enguany i on s’aplega el bo i millor de la creativitat espanyola i llatinoamericana.

De tota manera, res com que t’ho expliquin ells mateixos:

D'altra banda, de debò et refies dels bancs encara? Després de la crisi financera i dels escàndols protagonitzats per la banca? No la veus, aquella imatge d’uns avis satisfets, segurs de tenir els seus estalvis ben resguardats... sota el matalàs?

DeS'S, una empresa de Salamanca especialitzada en productes per al descans, va pensar en crear un matalàs amb caixa forta incorporada. Al principi els va semblar una idea una mica esbojarrada però, observant l’increment en les vendes de caixes fortes des de l’esclat de la crisi, la cosa va començar a prendre forma.

I quan van contactar amb l’agència VCCP Spain, els responsables del compte de seguida van tenir clar que un producte d’aquestes característiques era idoni per anar més enllà d’un anunci televisiu tradicional i es van llançar a planificar una celebrada campanya de relacions públiques que va assolir una gran cobertura mediàtica en els mitjans de comunicació, no només nacionals, sinó també internacionals. Premsa, informatius i programes de televisió de més de 70 països es van fer ressò de l’original matalàs, entre d’altres The Guardian i el Wall Street Journal. A Espanya, en van parlar a programes com AR (T5), El Intermedio (La Sexta) o Desayunos de TVE (La 1). En un moment en què els espectadors no dubten a canviar de canal quan comencen els anuncis, aconseguir que es parli d’una marca dins d’un programa en prime time és tot un èxit.

Tant és així que aquesta campanya, titulada "Caja de ahorros mi colchón", ha aconseguit un altre Sol d’Or, en aquest cas en la categoria de Relacions Públiques amb Impacte en Mitjans. Si vols saber-ne més, pots veure un resum de la campanya aquí:

Així doncs, la crisi econòmica en la qual estem immersos i que no ens abandona no només està permanent i obstinadament present als informatius i les tertúlies dels mitjans de comunicació, sinó que es converteix també en protagonista d’espots i campanyes de relacions públiques que busquen, això sí, aportar-hi un toc d’humor i de sensibilitat social mitjançant una fórmula que ha resultat guanyadora.

ESTANYOL i CASALS, Elisenda. And the winner is... COMeIN [en línia], juliol 2013, núm. 24. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n24.1353

creativitat;