Número 17 (desembre de 2012)

UOCom: l'agència de comunicació solidària i gestionada per estudiants

Amalia Creus

Innovadora i solidaria. Així és UOCom,  l'agència virtual de comunicació corporativa on els estudiants de la UOC poden fer pràctiques professionals, tot donant servei a entitats del tercer sector. Aquesta iniciativa s'integra dins el projecte ComCity, un projecte d'innovació docent que neix per donar resposta a les necessitats d'una part significativa de l'alumnat de la UOC: els estudiants que no tenen disponibilitat per fer pràctiques de manera presencial.

A UOCom els estudiants treballen a partir de casos i clients reals  experimentant dinàmiques i circumstàncies pròpies d’un context professional, com poden ser el treball en equip, la resolució de problemes o l'organització del temps per objectius. A més, ho fan des de una perspectiva solidaria, ja que  l'agència té com a clients entitats sense ànim de lucre que es beneficien d'aquesta col·laboració.

Un dels molts reptes relacionats amb l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en l'ensenyament és el de promoure la construcció col·laborativa de coneixement en entorns virtuals d'aprenentatge. Malgrat el camí que ha obert la l'emergència del web 2.0, la implementació de processos col·laboratius reals en contextos d'e-learning segueix suposant importants desafiaments. Diversos estudis corroboren que els usos més freqüents de les TIC a les aules (virtuals o no), tant per part del professorat com de l'alumnat, tenen a veure sobretot amb la recerca i processament de informació, mentre que són encara tímides les iniciatives realment innovadores que plantegen la construcció de coneixement en col·laboració.

Aquesta necessitat s'han tingut en compte  a l’hora de definir les funcionalitats de l'espai virtual de l’agència. Docents i estudiants en pràctiques tenen com a punt de trobada un entorn 2.0 en el qual s'integren diferents eines de gestió i comunicació que faciliten i potencien la col·laboració en línia. Un espai on els estudiants esdevenen protagonistes del seu propi procés d'aprenentatge i on el treball en equip és el fil conductor de totes les activitats.

Marc Pérez, Begonya Enguix i Miguel Huesa, tots ells estudiants en pràctiques al departament de creativitat de UOCom, assenyalen alguns dels avantatges que els suposa compartir aquest espai: la possibilitat de “treballar plegats des de diferents llocs i en diferents horaris”, el valor afegit que aporta la integració d'eines audiovisuals per "dotar de fluïdesa a la comunicació” i moltes altres que, en definitiva, suposen un canvi significatiu en relació amb les dinàmiques més tradicionals d'interacció en contextos d'aprenentatge virtual. Amb UOCom, es passa d'un flux d'intercanvi de coneixement centrat en el binomi professor-alumnat a una estructura d'organització en xarxa on estudiants i docents comparteixen responsabilitats i treballen en col·laboració.

Aquesta experiència, iniciada el passat mes de setembre, ha estat força ben acollida per tots els participants. Sara Robles, estudiant al departament de relacions públiques de UOCom, ho explica així: “L'experiència a l'agència la comences a fruir un cop superes tots els obstacles tècnics i et familiaritzes amb el sistema. Aleshores, tot el que de bon principi eren inconvenients es transforma en un mitjà facilitador i, en comptes de veure un cos desmembrat, veus el cos sencer amb tot el seu sentit. I en això estem treballant. En aquest cos compartit que cada cop cobra més força”.

Si bé hi ha experiències de mitjans de comunicació universitaris gestionats per estudiants, l'agència UOCom és un projecte pioner pel que fa a l'àmbit de les agències de comunicació. A més, té com element diferencial el fet de treballar per a clients reals. Aquesta circumstància aporta un plus de motivació tant per a l'equip docent com –particularment– per a l'alumnat, però alhora comporta un salt vertiginós que va de la seguretat prefabricada de l'entorn acadèmic a la responsabilitat de participar en un projecte on l'eventual èxit o fracàs acaba transcendint més enllà de les aules.

Doris Morales, companya de Sara al departament de relaciones publiques de UOCOM, ho resumeix en clau positiva: “Crec que és un gran projecte que em permet posar en pràctica tot allò que he après durant tots aquests anys de manera professional. Ara sí que sento que visc a una societat en xarxa”.

NOTA SOBRE L'AUTORIA: En la redacció d'aquest article ha participat tot l'equip UOCom 2012, integrat pels estudiants en pràctiques Javier Asensio, Begonya Enguix, Miguel Huesa, Doris Morales, Marc Pérez i Sara Solé; els col·laboradors docents Imma Àvalos, Fidel del Castillo i Carme Puche, i els professors Ferran Lalueza i Antoni Roig, responsables del projecte juntament amb la professora Amalia Creus, que és qui el lidera.

CREUS, Amalia. UOCom: l'agència de comunicació solidària i gestionada per estudiants. COMeIN [en línia], desembre 2012, núm. 17. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n17.1286

creativitat;  comunicació i educació;  publicitat;