Número 57 (juliol de 2016)

Arriba YouTube Kids, el gran canal infantil

Mireia Montaña Blasco

Fa pocs dies que YouTube Kids ha arribat al nostre país. Un any després de fer-ho als Estats Units, aquesta plataforma s’ha estrenat amb una versió infantil que emet vídeos exclusivament creats per als més petits. Per la tranquil·litat dels pares, la configuració de YouTube Kids permet tenir unes majors restriccions o configurar un temporitzador de temps que només els adults poden desbloquejar.

En els darrers mesos ja hem pogut comprovar com YouTube ha anat prenent audiència a la televisió convencional, sobretot en el consum mediàtic dels infants. Les dades apunten que dos de cada tres nens menors de 7 anys disposen d’una tauleta i que el 93% dels tweens o preadolescents són usuaris habituals de YouTube. Cal tenir en compte que, entre les activitats preferides dels nens, es troben la de compartir vídeos de YouTube amb amics i familiars, la missatgeria instantània, l’intercanvi de fotos i els jocs en línia.

Als Estats Units, YouTube Kids ha rebut algunes crítiques, la majoria per l’abundant publicitat que emet. També se l’acusa d’emetre anuncis de productes de menjar ràpid i poc saludable que a la televisió convencional estarien més controlats. Tot i així, l’audiència els acompanya. Sembla que les claus del seu èxit es basen en què estimula tant a pares com a fills. Els pares senten que tenen els continguts que consumeixen els seus fills controlats i, per altra banda, els nens fan un visionat en línia, fet que els atrau molt més que la televisió convencional, que consideren més avorrida.

Tot i que la població mundial d’entre 3 i 12 anys representa el 17% del total de l’estat, aquest és un target poc estudiat per les grans marques. Segons Rodrigo Ron, director del Festival El Chupete, especialitzat en publicitat infantil, els nens com a consumidors són absolutament imprevisibles. Ron creu que els anunciants s’han obsessionat amb els millenials i les seves tendències de consum, deixant de banda la nova generació que els segueix, l’anomenada Generació Z. També afirma que acostuma a ser més fàcil de captar l’atenció dels nens però que aquests són molt difícils de mantenir i fidelitzar, ja que es mouen per modes i promocions.

L’estudi Passport parla també de l’empoderament dels nens d’avui dia, ja que apunta que els seus desitjos i opinions es tenen en compte des que són molt petits. La mateixa recerca afirma que els nens mostren una major autoconfiança i més independència que en èpoques passades. També apunta que els preadolescents necessiten sentir-se acceptats pels seus companys, però que alhora són inconstants i requereixen una estimulació contínua, sempre a la recerca de noves emocions. Un altre tret característic d’aquesta generació és que estan totalment habituats a la multitasca i, sovint,  fan servir més d'un dispositiu electrònic al mateix temps.

Tot i que no acostumen a tenir gaires diners, els productes més desitjats i comprats pels nens són joguines, menjar ràpid, oci, productes de bellesa, roba i accessoris o tablets i smartphones.

Font: Estudi Passport

A l’estat espanyol hi ha set milions de nens menors de 16 anys, dels que gairebé sis són menors de 12. Segons la revista Emprendedores, és important remarcar la despesa que es fa en les llars amb nens, ja que tot i que aquestes representen només un 35% del total de llars, realitzen fins a un 70% del total de consum. Arantza M. Huarte, CEO de MiraMami, afirma a la mateixa revista que els nens ja no demanen sinó que utilitzen un to imperatiu per formular els seus desitjos: “Són la generació que reclama, negocia i triomfa”. Aquest perillós hàbit de consum es veu encara més agreujat per fenòmens com els dioks (double income other kids) o els panks (professional aunt no kids), persones sense fills que compren capricis als nebots o als fills d’amics propers.

Així doncs, caldrà tenir en compte YouTube Kids com a nou canal publicitari i veure com evoluciona. Si una de les grans problemàtiques que pot tenir YouTube és la dificultat per segmentar les audiències dels usuaris no registrats, aquesta desapareix en aquest nou canal especialitzat dirigit a un públic tan concret.

Per saber-ne més:

Redacció Expansión. (2016). “YouTube Kids llega a España el 13 de julio”. Expansion.com. [Consulta: 12/07/2016]

MONTAÑA BLASCO, Mireia. Arriba YouTube Kids, el gran canal infantil. COMeIN [en línia], juliol 2016, núm. 57. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n57.1654

publicitat;  mitjans socials;  planificació de mitjans;
Números anteriors