Número 76 (abril de 2018)

Creativitat massiva

Sílvia Sivera

Durant el mes de maig de 2018, tothom (destaquem-ho, engrandim-ho, repetim-ho) TOTHOM que vulgui millorar les seves capacitats creatives podrà seguir el MOOC de Creativitat i Pensament Lateral, ofert gratuïtament per UOC X i Míriada X i dissenyat des dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació amb Anouk Suñer-Rabaud, consultora creativa, coach i master-practitionner en programació neurolingüística (PNL). Apunta-t'hi: com més serem, més crearem.

Quan Dave Cormier va encunyar el 2008 el terme MOOC (Massive Open Online Course) per definir el curs que van impartir George Siemens i Stephen Downes a 2.200 estudiants sobre Connectivisme i coneixement connectiu (Universitat de Manitoba, Canadà), poc es devia imaginar l’abast que tindria una dècada després. Segons l’informe Class Central 2017, més de 800 universitats de tot el món van oferir l’any passat 9.400 cursos MOOC que van seguir 81 milions d’estudiants.

Cursos d’idiomes, programació, mecànica quàntica, microeconomia, filosofia, història, biologia... l’oferta és ingent i respon a la voluntat de difusió de coneixement obert i global. En aquest sentit, el curs sobre Creativitat i pensament lateral vol obrir la possibilitat de connectar tot el món amb tècniques i recursos per potenciar la creativitat diària. Perquè entenem la creativitat com un múscul que s’ha d’exercitar.

Tothom és creatiu, però no tothom sap aplicar-ho en la seva vida professional, personal o acadèmica. Així doncs, el curs dedicarà la primera setmana a descobrir com és el nostre múscul creatiu. El primer mòdul didàctic se centrarà en el pensament divergent, a definir la personalitat creadora i conèixer quins són els enemics de la creativitat. Haurem de lluitar contra la por (o més ben dit, contra les pors) i aprendre a contrarestar l’efecte einstellung.

La segona setmana practicarem diferents tècniques de pensament lateral que ens ha ensenyat Edward De Bono: el qüestionament creatiu, les alternatives, la provocació i l’atzar. Arribarem a la conclusió que per crear cal pensar, pensar molt i pensar diferent. Com apunta Anouk Suñer-Rabaud, per ser creatius cal una certa atracció pel risc. I un dels primers riscos rau, com diu l’aforisme, en intentar evitar el fracàs perquè quan ho fem, també estem evitant l’èxit. Cal excedir-se a l’hora de pensar: la quantitat ens durà a la qualitat.

La dinamitzadora del MOOC, Anouk Suñer-Rabaud,

ha estat directora creativa en agències de publicitat durant més de 25 anys.

La tercera setmana prepararem un pla de cal·listènia mental a mida, és a dir, ens predisposarem a estimular-nos creativament cada dia, amb les tècniques que més ens agradin o, fins i tot, amb aquelles que inventem. L’objectiu és integrar el pensament creatiu com a rutina d’entrenament i, també, aprendre a avaluar les idees. Així, anirem guanyant en fluïdesa, flexibilitat creativa i originalitat, els tres paràmetres principals amb què es mesura la creativitat.

La darrera setmana descobrirem les regles del joc d’algunes tècniques grupals. Farem que ploguin idees i ens posarem sis barrets per pensar. Si algú pensava que en el brainstorming no hi ha normes, és el moment de reservar lloc al MOOC.

Des dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC apostem per la creativitat com a valor indiscutible a potenciar en tots els nostres àmbits de coneixement. En docència i en recerca. Puntualment us anirem informant de totes les iniciatives i novetats al respecte. I ben aviat us parlarem del nou màster universitari d'Estratègia i Creativitat en Publicitat, un màster en què entenem que la creativitat és estratègica per a les marques i que en el context actual totes les estratègies han de ser, per força, massivament creatives.

Per saber-ne més:

Siemens, G. (2012). What is the theory that underpins our moocs? Disponible en línia [Data de consulta: 01/04/18].

SIVERA, Sílvia. Creativitat massiva. COMeIN [en línia], abril 2018, núm. 76. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n76.1824

creativitat;  comunicació i educació;  publicitat;
Números anteriors