Número 81 (octubre de 2018)

20 anys del naixement de Google

Candela Ollé

Recordeu com era la vostra vida fa vint anys —sense Google—? Tant si ets estudiant, acadèmic, comunicador o documentalista, com era el dia a dia? Abans de seguir llegint fes uns segons de pausa i un petit retrocés en el temps. L’accés a la informació no era immediat, la consulta d’enciclopèdies i els viatges a la biblioteca devien ser freqüents i la tipologia i quantitat de fonts d’informació utilitzades era totalment diferent. Per altra banda, no deixàvem rastre digital i gaudíem d’una major privacitat, tot i no tenir la immediatesa, la rapidesa i la resposta a qualsevol pregunta —com ens hi ha acostumat Google, tot i que segurament no obtenim la millor resposta a la primera pàgina de resultats.

El telèfon sona. Un periodista del Departament de Comunicació de la universitat truca al meu company de despatx per tal que vagi als informatius per ser entrevistat en directe com a expert en documentació —subratllo aquest detall, ja que perfectament es podria buscar un col·lega d’informàtica, que n’estic segura que també podria parlar-ne amb profunditat i extensió— i parlar del 20è. aniversari de Google. El mateix dia, un altre mitjà també hi dedica una peça amb una breu declaració d’un documentalista.

L'escriptor Neil Gaiman ho explica així: «Google can bring you back, you know, 100,000 answers. A librarian can bring you back the right one» («Google por tornar-te, ja ho saps, 100.000 respostes. Un documentalista pot donar-te la resposta correcta»).

Google podria ser temàtica de tesi i investigació durant anys, així que només posarem l’interès en alguns aspectes: la cerca, l’ordenació dels resultats i el rastre digital.

Noms com Yahoo, Altavista, Bing i Baidu (el navegador més utilitzat a la Xina) possiblement també us sonen, però Google és el buscador per excel·lència. El naixement del motor de cerca i la cronologia fins al dia d’avui es poden llegir en múltiples webs i ressenyes. Per abreujar podem dir que és el motor de cerca més gran i més utilitzat a internet, permet trobar de manera ràpida i senzilla la informació al web i respon a més de dos-cents milions de consultes al dia.

Amb una interfície aparentment simple, de disseny minimalista, un logotip canviant anomenat Doodle, un menú d’icones que en obrir-se conté tot allò que l’usuari desitja i el correu electrònic Gmail en una posició rellevant. La cerca bàsica permet obtenir milions de resultats en dècimes de segons, ordenats en desenes de pàgines, de les quals, habitualment no passem de la primera, com a molt arribem a la segona. Aquest soroll documental i el fet d’obtenir resultats que segurament no són els que buscàvem, però que acceptem i utilitzem, limitant-nos al digital, diuen molt del comportament informacional dels usuaris, que en els vint anys d’història del motor s’ha vist modificat, però no hem d’oblidar que més enllà de Google hi ha continguts.

L’assignatura de Cerca i recuperació de la informació del Grau d’Informació i Documentació oferia fonaments de llenguatges documentals, llenguatges d’interrogació i com formular les equacions de cerca, que Google ha sabut incorporar magistralment. Un bon complement a la cerca bàsica és la cerca avançada, que permet buscar i utilitzar els operadors booleans sense haver de ser un expert en l’ús de cometes, AND, OR o -. Podeu ampliar la informació a Com es busca a Google i us permetrà filtrar els resultats segons les necessitats. Un dels productes especialitzats de gran utilitat per a estudiants i professors és Google Acadèmic, que busca enmig de milions d’articles de revistes acadèmiques i permet crear el perfil que recull la productivitat, et fa un recompte de les cites i índex h i índex i10.

En relació a l’ordenació dels resultats, la gran aportació del buscador va ser el PageRank, és a dir la tècnica que permet posicionar una pàgina en un bon lloc del cercador. El criteri es basa en la popularitat d'una pàgina web, ja que aquest sistema en mesura la rellevància i, per tant, com més enllaços externs rebi una pàgina web, més rellevant es considerarà. Rebre un enllaç d'una pàgina que, al seu torn, rebi més enllaços, serà més valorat a l'hora de realitzar el càlcul de rellevància que l'enllaç provinent d'una pàgina menys popular. Les aranyes web rastregen internet constantment, utilitzen algoritmes per analitzar les pàgines web en funció de les paraules clau i les classifiquen i indexen. Aquí ens podríem estendre sobre posicionament web, SEO i màrqueting digital, però ens dispersaríem molt.

Les cerques i la posterior recuperació i selecció de resultats configuren, en part, la informació que Google té de nosaltres a més de les dades que generem mitjançant l’ús de les aplicacions i productes com Google Maps, Google Drive o Youtube, per citar-ne tres. L’empresa mostra una certa transparència amb Què coneix Google de cadascun de nosaltres, així com permet desactivar la personalització de publicitat, però eliminar el rastre digital i incrementar la privacitat, ja són aspectes molt més complexos. Google ens “monitoritza” cada dia i ho sap gairebé tot de nosaltres.

OLLÉ, Candela. 20 anys del naixement de Google. COMeIN [en línia], octubre 2018, núm. 81. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n81.1867

gestió de la informació;  documentació;  recerca;
Números anteriors