Número 140 (febrer de 2024)

Plataformes i serveis informatius generats per intel·ligència artificial

Silvia Martínez Martínez

El valor de la informació d’actualitat és un fet innegable. Això fa que desperti interès tant el seu control com la gestió de l’agenda temàtica. En els últims anys, els hàbits de consum informatiu han canviat i, en molts casos, la tecnologia i empreses que no són periodístiques han incidit en quins fets coneixem i de quina manera ens informem. Ara la intel·ligència artificial (IA) també entra en aquesta equació.

La revolució digital va marcar un punt d’inflexió en el desenvolupament de les notícies i en el sector mediàtic. La dificultat per trobar un model de negoci que garantís la viabilitat de companyies periodístiques o la irrupció de nous competidors han marcat clarament els últims anys. Els canvis en els hàbits de consum informatiu han portat al fet que els social media se situïn com a via principal d’accés a les notícies, tal com ho mostra el Digital News Report. D’aquesta manera, la nostra dieta informativa es veu cada cop més condicionada per qüestions que tenen més a veure amb elements tecnològics que amb periodístics, perquè els mitjans es veuen abocats a explorar el SEO o estratègies en xarxes que els algorismes puguin afavorir per brindar-los més visibilitat.

La intel·ligència artificial s’ha sumat a aquest procés de canvi en el sector. Les redaccions dels diferents mitjans l’han anat incorporant des de fa diversos anys. Ja en un article anterior vam veure diferents experiències amb continguts informatius. En un altre de recent, la professora Elisenda Estanyol ens explicava diferents funcions i fins i tot eines que els professionals de la comunicació corporativa podien emprar en la seva labor diària, algunes de les quals són emprades també per periodistes. No obstant això, en aquest àmbit, també cal esmentar les solucions específiques que s’estan brindant i que fins i tot es presenten com a serveis o plataformes informatives generades per IA. Així, podem trobar la possibilitat d’escoltar una ràdio totalment automatitzada. L’exemple és la coneguda anteriorment com a RadioGPT, ara RadioAI de Futur, en què buscar informació, generar contingut o locutar-lo són tasques que queden resoltes amb la tecnologia.

La IA aplicada al periodisme

En aquest procés, grans companyies com Microsoft continuen explorant l’univers de la IA aplicada al periodisme i als mitjans informatius. Així, fa només uns dies anunciava els acords a què està arribant amb diferents entitats i empreses. Amb això afirma estar «ajudant» tant mitjans com periodistes, tal com esmenta freqüentment en el seu comunicat. A més d’opcions de capacitació i de col·laboració o experimentació, es presentaven altres solucions com Signals, una plataforma que presenta amb Semafor. Segons assenyala el «We’ll bring you the best of the world’s reporting, succinctly summarized and clearly organized». En definitiva, amb ajuda de la intel·ligència artificial fan seguiment de diverses fonts informatives, analitzen contingut i generen un resum en què citen el que s’ha consultat.

Un cop d’ull per Semafor permet localitzar ràpidament els continguts de Signals, ja que apareixen identificats per una icona amb dos cèrcols blancs entrellaçats sobre un fons blau. Els resums apareixen vinculats a un reporter i s’indiquen les perspectives recollides o fonts. En el cos, es poden trobar fins i tot els enllaços a les notícies consultades i que han estat publicades per altres mitjans, molts referents internacionals i que poden requerir el pagament o subscripció per a la lectura. Caldrà veure si aquesta pràctica acreix el debat sobre els drets d’autor en referència a la IA. En aquest cas en concret, sobre aquest ús de continguts informatius publicats per altres mitjans per alimentar aquesta tecnologia. I, encara que ja es comença a sentir la veu d’empreses que reclamen compensació per aquesta ocupació, caldrà estar atents al recorregut que aquestes demandes aconsegueixen.

Per saber-ne més:

ESTANYOL, Elisenda (2024, gener). «La intel·ligència artificial obre un nou escenari per als professionals de la comunicació corporativa». COMeIN [en línia], no. 139. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n139.2405

GILLESPIES, Noreen (2024). «Here’s how we’re working with journalists to create the newsrooms of the future with AI». Microsoft [en línia]. Disponible a: https://blogs.microsoft.com/on-the-issues/2024/02/05/journalism-news-generative-ai-democracy-forward/

MARTÍNEZ MARTÍNEZ, Silvia (2019, març). «Hola! Sóc un bot i puc oferir-te informació d’actualitat». COMeIN [en línia], no. 86. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n86.1924

NEWMAN, NIC (2023). «Overview and key findings of the 2023 Digital News Report». Reuters Institute [en línia]. Disponible a: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023/dnr-executive-summary

MARTÍNEZ MARTÍNEZ, Silvia. «Plataformes i serveis informatius generats per intel·ligència artificial». COMeIN [en línia], febrer 2024, no. 140. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n140.2411

periodisme;  intel·ligència artificial;  mitjans socials;  cultura digital;  règim jurídic de la comunicació;  gestió de la informació;