Número 98 (abril de 2020)

Cap a uns esdeveniments més sostenibles

Elisenda Estanyol i Casals

El canvi climàtic és un tema que ens ha de preocupar com a ciutadans però amb el qual hi ha d’haver també un compromís cada vegada més ferm per part de governs i empreses. En aquest context, el sector de l’organització d’esdeveniments ha d’exigir-se també reduir el seu impacte ambiental.

A continuació recopilem una sèrie de mesures que poden contribuir-hi:

- Seleccionar una venue que tingui certificat ambiental. Sortosament, cada vegada hi ha més venues, és a dir, espais que acullen esdeveniments -ja siguin palaus de congressos, hotels, restaurants, etc.- que disposen de certificacions pel seu compromís ambiental (ISO, per exemple).

- Escollir una venue accessible amb transport públic. Les emissions de CO2 són actualment una de les causes de més contaminació ambiental. Escollir un espai per al nostre esdeveniment que sigui accessible amb transport públic reduirà l’ús del cotxe privat o d’altres mitjans de transport que són altament contaminants. En aquest sentit, cal fer especial menció a optar per localitzacions que no requereixin desplaçar-se amb avió, ja que aquest transport és un dels més contaminants. A l’hora de planificar una trobada internacional, per exemple, tot i que un dels al·licients pot ser escollir ciutats o països atractius pel que fa al turisme, un dels aspectes a valorar hauria de ser que fos accessible per al màxim nombre d’assistents, sense implicar llargs desplaçaments.

- Apostar pels esdeveniments online. La força de molts esdeveniments rau en el directe, en la comunicació personal i el foment del networking. Tot i això, hi ha tipologies d’actes que no haurien de requerir de manera imprescindible la presència física dels seus participants. Alguns congressos acadèmics internacionals, en aquest sentit, comencen a optar per trobades virtuals, que permeten a la vegada reduir despeses, temps i impacte ambiental.

- Adeu als identificadors convencionals. La imatge típica del congressista amb el seu badge de plàstic penjat al coll, que l’identifica pel seu nom i organització que representa, pot donar pas a altres models menys contaminants, com ara etiquetes de cartró reciclat.

- Reduir les impressions en paper. També la impressió de programes, menús i altra documentació pot substituir-se per informació accessible online des del web de l’esdeveniment o la creació d’una app específica.

- Reciclar moquetes, escenaris i panells. Si pensem en una fira, per exemple, pot durar només tres dies però requereix autèntiques infraestructures per a la construcció dels estands, que impliquen l’ús de materials com ara moquetes, fustes, aluminis, etc., que després han de ser desmuntats. Aconseguir reutilitzar aquests elements o reciclar-ne els materials correctament és una bona pràctica que ja s’incentiva en alguns palaus de congressos, però que hauria d’estar molt més estesa, de manera que s’aconseguís un control molt més rigorós i efectiu.

- Punts de reciclatge ben visibles. Els assistents a l’esdeveniment també han de trobar el màxim de facilitats per reutilitzar i reciclar. Així doncs, els punts d’aigua per reomplir ampolles i els contenidors per reciclar residus han de ser sempre visibles i pròxims.

- Servir productes de proximitat. A l’hora d’escollir àpats, sempre serà millor optar per productes i proveïdors de proximitat, que permetin reduir també l’empremta de carboni que requereix el seu transport. Així mateix, si s’ha de triar un obsequi per a lliurar als participants, optar per fabricants locals i de comerç just pot ser una bona opció.

El sector dels esdeveniments està en constant transformació i amatent a les noves normatives, així com a les demandes dels seus clients i de la resta de stakeholders, o públics d’interès. Com qualsevol altra tècnica de comunicació i relacions públiques, els esdeveniments ajuden a crear, consolidar o modificar coneixement, actituds, opinions i comportaments. En un esdeveniment tot comunica, i ho fa també en la transmissió de valors, que queden associats a l’entitat que els promou. Si aquests valors són de respecte pel medi ambient, han d’anar molt més enllà de difondre’s de manera puntual; no poden caure en el greenwashing, sinó que han de ser inherents al comportament de l’organització i demostrables en tots els esdeveniments que organitza, i animar, a més, els seus assistents a ser-ne partícips.

En el futur veurem com pràctiques que fins ara eren habituals en l’organització d’esdeveniments van reduint-se de mica en mica per donar pas a noves maneres de relacionar-se més respectuoses amb el medi ambient. Si més no, així ho desitgem des del Màster Universitari de Comunicació Corporativa, Protocol i Esdeveniments de la UOC.

ESTANYOL, Elisenda. Cap a uns esdeveniments més sostenibles. COMeIN [en línia], abril 2020, no. 98. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n98.2030

esdeveniments;  relacions públiques;  responsabilitat social corporativa;
Números anteriors