Número 92 (octubre de 2019)

Hackathon Almanzora Comparte: ens agraden els reptes!

Sandra Sanz Martos

Després de tres edicions de la Jornada Almanzora Comparte, on hem après com podem compartir coneixement i experiències, arriba el moment de posar en pràctica aquests aprenentatges. I per això ens hem proposat utilitzar la dinàmica de la hackathon. Tot un repte!

Aquest terme, que té els orígens en la comunitat hacker, integra els conceptes de hacker i marató i té una doble finalitat: superar o solucionar un repte o projecte i aprendre sense presses. Es tracta d’una experiència col·lectiva per aconseguir un objectiu en comú.

La hackathon, des del punt de vista organitzatiu, suposa una dinàmica horitzontal i intensiva on els participants complementen experiències i habilitats individuals amb el propòsit de desenvolupar solucions concretes. El més important en aquesta dinàmica de treball és tenir una cultura oberta, un ambient amistós i grups de gent diversos. L’objectiu és estimular la creativitat, el treball en equip, la innovació i l’aprenentatge.

Amb el repte d’impulsar l’activitat econòmica de la comarca d’El Almanzora, s’hi treballaran diferents eixos: turisme, ramaderia i agricultura, indústria, formació i despoblació. A la jornada hi participaran representants de la Conselleria d’Ocupació, Formació i Treball Autònom de la Junta d’Andalusia i de la Diputació d’Almeria, la gran majoria dels alcaldes de la comarca, empresaris i diferents agents socials i econòmics de la zona. La dinàmica consistirà a dividir els participants per grups i, una vegada plantejat el repte, hauran de treballar junts, aprendre i col·laborar entre ells i amb els altres equips, de manera que s’estableixin sinergies mitjançant un sistema de “pol·linització”. Al final de la jornada, es presentaran les diferents propostes i es farà el lliurament de premis a les que destaquin pel seu caràcter innovador, creatiu, integrador o pel seu valor social.

A la jornada hi haurà quatre dinamitzadors, tots ells experts en formació, aprenentatge i emprenedoria: Jesús Martínez Marín, responsable de nous projectes al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya; Carmen Seisdedos Alonso, subdirectora de l’Institut Andalús d’Administració Pública (IAPP); África Lucena Montesinos, formadora en transformació digital per a l’ocupació i emprenedoria i educadora digital de famílies i joves i consultora  de marca personal, i qui escriu aquestes línies, Sandra Sanz Martos, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

La hackathon  tindrà lloc el 10 d’octubre vinent a l’Escuela del Mármol de Fines, reconeguda recentment com a centre de referència nacional, que serà per quart any consecutiu la nostra excel·lent amfitriona i ens oferirà generosament les seves instal·lacions.

La inscripció està oberta a totes les persones interessades a participar-hi compartint les seves idees o, simplement observant la dinàmica i escoltant les aportacions de la resta de participants –no s’ha d’obviar el valor dels lurkers. En aquest sentit, serà especialment interessant l’última franja de la tarda, on s’exposaran les solucions proposades pels diferents grups i es farà el lliurament de premis que s’ha comentat.

En resum, la IV edició de la Jornada Almanzora Comparte es presenta emocionant. Ja no parlarem sobre la manera de gestionar el coneixement, compartir-lo i aprendre, sinó que ho farem! O, almenys, ho intentarem. I aquí hi ha el doble repte: d’una banda, aconseguir crear un ambient prou propici per generar confiança i una predisposició clara a intercanviar experiències, i, de l’altra, que d’aquesta dinàmica en derivin propostes que com a mínim puguin servir com a embrió d’una possible solució per al repte plantejat. Ja us podeu calçar!

Per saber-ne més:
SANZ- MARTOS, Sandra. Hackathon: el poder del intercambio de información y el aprendizaje. Anuario ThinkEPI, 2017, v. 11, pp. 274-277.

Citació recomanada:

SANZ-MARTOS, Sandra. Hackathon Almanzora Comparte: ens agraden els reptes! COMeIN [en línia], octubre 2019, no. 92. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n92.1963

gestió del coneixement;  esdeveniments;  creativitat;
Números anteriors