Número 145 (juliol de 2024)

2024 Celsius 232

Elena Bartomeu Magaña

Fa més de dotze anys que se celebra a Avilés el Celsius 232, un festival de ciència ficció (sci-fi), fantasia i terror que reuneix el millor del gènere nacional i internacional. L’edició d’enguany ha aplegat més de 150 autors i autores. En aquest article, us en presento dues que treballen amb ficció especulativa entorn la temàtica ecofuturista. A més a més, els seus perfils literaris s’hibriden amb els seus perfils acadèmics i docents, i d’aquesta amalgama sorgeixen novel·les que reuneixen en un sol format recerca i creativitat, i divulgació i disseminació del coneixement.

Lluny de treballar la peça literària com «allò que faig amb el marro del cafè acadèmic», utilitzen la ficció especulativa com a eina de recerca. El món creat esdevé un espai de prova de futurs alternatius, un laboratori a mida per a la realització d’una prova de concepte.

Malka Older

Un dels conceptes més interessants és el que dona títol a la novel·la Infomocracy, de Malka Older. L’escriptora nord-americana és professora de l’Escola del Futur i la Innovació Social, a la Universitat d’Arizona, i amb aquest llibre explora els límits dels modes de govern coneguts i alternatius. En el seu relat, les societats s’organitzen en microdemocràcies de fins a 100.000 persones, cadascuna amb el seu sistema polític diferencial, i no necessàriament vinculades a un territori. Un element important d’aquest món és Information, un motor de cerca que té el monopoli de la informació. Així, l’autora centra la trama en un thriller polític en què el partit de coalició empresarial Heritage està a punt de renovar el seu govern per supermajoria.

img-dins_article-bartomeu145a

Portada de la novel·la d’Older

Font: Tor.com Publishing

Tota l’obra literària de Malka Older es veu travessada per la seva experiència en ajuda humanitària i cooperació internacional, que va des de l’experiència de camp com a cap d’oficina al fins a desenvolupament d’estratègies en la reducció del risc de desastres naturals. El 2019 va defensar la seva tesi doctoral en Sociologia a l’Institut d’Estudis Polítics de París, i té bagatge en Estudis Literaris, que va cursar a la Universitat Harvard, a Boston.

L’autora ens diu que una de les conclusions a què ha arribat després d’escriure Infomocracy és la necessitat de definir en el pla polític uns «principis en canvi constant». La societat canvia, i les formes de govern ho haurien de fer també.

Cat Sparks

L’australiana Cat Sparks ha parlat de la seva trajectòria com a activista climàtica, i com s’ha vinculat a la seva obra literària i visual. Va debutar el 2017 amb la novel·la Lotus Blue, que narra la història d’Star i la seva germana Nene, que formen part d’una caravana de tretze vagons de comerciants nòmades que viuen dures vides a la sorra del desert. En un paisatge devastat, ple de maquinària semisensible i altres monstres d’una època passada, una cosa vella i poderosa s’ha despertat sota el desert. És una mortífera màquina de guerra que no preveu la supervivència de la humanitat.

img-dins_article-bartomeu145b

Portada de la novel·la d’Sparks

Font: Talos

Temps després d’escriure la novel·la, Cat Sparks va emprendre el seu doctorat en l’estudi de les distopies climàtiques. La seva tesi, titulada Capitalocene Dreams: Dark Tales of Near Futures arriba a conclusions com ara que les distopies dels anys cinquanta i setanta ja s’han fet realitat, que la sci-fi no existeix, i que, per tant, totes les obres space-opera s’haurien de considerar fantasia. El seu discurs radical lliga molt bé amb el tipus de relat distòpic del clima que sovint veiem en mitjans normies (que no són especialitzats en el gènere).

Gràcies al seu bagatge com a artista visual, les seves obres treballen des del detall de la fotografia, i creen escenaris que alternen utopia i distopia des del territori que va veure néixer la saga de Mad Max. La utopia emergeix entre la distopia de la seva obra, diu Sparks, «perquè som vius, i en el futur els humans estem junts per sobreviure».

Per saber-ne més:

OLDER, Malka (2016). Infomocracy. Tor.com Publishing.

OLDER, Malka (2019). Organizing after disaster: the (re)emergence of organization within government after Katrina (2005) and the Touhoku Tsunami. Tesi en sociologia, Institut d’Études Politiques de Paris [en línia]. Disponible a: https://theses.hal.science/tel-03411936

SPARKS, Catriona (2017). Lotus Blue. Talos.

SPARKS, Catriona (2018). Capitalocene Dreams: Dark Tales of Near Futuras. Tesi en filosofia, Curtin University [en línia]. Disponible a: https://espace.curtin.edu.au/bitstream/handle/20.500.11937/70516/Sparks%20C%202018.pdf

BARTOMEU MAGAÑA, Elena. «2024 Celsius 232». COMeIN [en línia], juliol 2024, no. 145. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n145.2453

literatura;  esdeveniments;  recerca;  creativitat;  lifestyle