Número 121 (maig 2022)

‘Hackathon’ Almanzora Comparte: per la cinquena edició!

Sandra Sanz Martos

Després del parèntesi de la pandèmia, recuperem la Jornada Almanzora Comparte. Sota el repte de «Com millorar l’activitat econòmica de la comarca», tornem a utilitzar la dinàmica de la hackathon per actuar com a catalitzadors de l’intercanvi d’experiències. L’esperit d’aquesta jornada és posar en comú aprenentatges compartits pels representants d’empreses, institucions i associacions de diversos àmbits i interessos.

La Universitat Oberta de Catalunya, des de la seva seu a Andalusia, juntament amb l’Escola del Marbre de Fines, que depèn de la Conselleria d’Ocupació, Formació i Treball Autònom de la Junta d’Andalusia, organitza la V Edició de la Jornada Almanzora Comparte, que se celebrarà el pròxim 26 de maig a la seu de la mateixa escola.

Almanzora Comparte és una oportunitat excel·lent per reunir empreses i institucions de la província d’Almeria que tinguin interès a compartir inquietuds, propostes de millora i aprendre de les bones pràctiques de diferents sectors. Es tracta d’una jornada destinada a fomentar l’intercanvi de coneixement i experiències d’aprenentatge col·laboratiu entre empreses i professionals tant d’entorns administratius com privats per impulsar l’economia del territori.

La dinàmica de la hackathon, des del punt de vista organitzatiu, representa una activitat horitzontal i intensiva en la qual els participants complementen experiències i habilitats individuals amb el propòsit de desenvolupar solucions concretes. El més important en aquesta dinàmica de treball és tenir una cultura oberta, un ambient amistós i grups de gent diversos. El propòsit és estimular la creativitat, el treball en equip, la innovació i l’aprenentatge.

Eixos temàtics de l’esdeveniment

Es treballarà al voltant de cinc eixos temàtics: Turisme, Despoblació, Formació i indústria, Agricultura i ramaderia i –com a novetat, un cinquè eix respecte a l’edició anterior del 2019 que hem afegit– Serveis assistencials. A més, per a aquesta edició, hem tenyit el cartell de morat per treballar de manera transversal la perspectiva de gènere i la sostenibilitat. Per a això, entre les confirmacions dels participants, tenim, d’una banda, representants de les associacions de dones de la comarca de l’Almanzora i l’Institut Andalús de la Dona i, de l’altra, l’Agència de Medi Ambient i l’Ajuntament d’Almócita, el poble sostenible de l’Alpujarra d’Almeria, entre altres.

img-dins_article-sanz121

Cartell de la V Edició de la Jornada Almanzora Comparte

Font: UOC

L’Escola del Marbre de Fines tornarà a actuar d’excel·lent amfitriona i el seu pati ampli i lluminós acollirà de nou les taules dels diferents grups de treball. Començaran compartint experiències amb els integrants del seu sector o àmbit d’interès i, després, amb la resta dels membres de les altres taules en torns de 25 minuts. A la tarda, totes les propostes sorgides de la dinàmica matinal es posaran en comú per identificar les millors iniciatives que puguin contribuir a impulsar l’activitat econòmica de la zona. S’espera que, com en l’última edició, s’estableixin sinergies i s’identifiquin oportunitats de millora per a la comarca de l’Almanzora i la província d’Almeria en conjunt.

Quan vam encetar aquesta activitat divulgativa i de servei al territori el 2016, ningú no sabia gaire bé de què anava ni què cercàvem. Una professora boja i un delegat territorial de la Universitat Oberta de Catalunya volien muntar una jornada en un poble de 2.000 habitants del nord de la província d’Almeria. Un experiment, van dir alguns. Una aposta per acostar la Universitat a una àrea de comarca, van dir uns altres. Ningú no comptava amb aquestes cinc edicions en les quals Almanzora Comparte ha anat prenent un paper cada vegada més rellevant. I, més encara, en un context en el qual la preocupació per la despoblació en els àmbits rurals va en augment i en què potser aquest tipus de jornades i dinàmiques poden ser útils.

Això de «cinquena edició» sona bé. Una cinquena jornada, una nova oportunitat, en la qual continuar compartint coneixement, aprenent de manera col·laborativa i intercanviant experiències. Una cinquena jornada més en què es posa al servei d’una comarca el treball de recerca i transferència d’anys. En què es defineixen i es delimiten conceptes: què és això de la gestió del coneixement, la cultura de compartir… En definitiva, una cinquena edició per continuar aprenent de totes i tots.

SANZ, Sandra. ‘Hackathon’ Almanzora Comparte: per la cinquena edició! COMeIN [en línia], maig 2022, no. 121. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n121.2233

esdeveniments;  gestió del coneixement;  gènere;