Número 121 (maig 2022)

Noves fonts d’informació per al periodisme científic

Candela Ollé

Periodisme esportiu, polític, econòmic, cultural, científic… Aquestes són algunes de les especialitats possibles a l’hora de decidir en quin àmbit vols aprofundir i formar-te, per tal de poder treballar en una publicació especialitzada. Per fer-ho, cal un bon coneixement de l’àmbit escollit, disposar i seleccionar bones fonts d’informació i, també, parlar el mateix llenguatge entre científics (o polítics, o esportistes, etc.) i periodistes. Ciència i salut han estat el focus informatiu els darrers dos anys arran de la pandèmia.

Ara, amb la guerra de Rússia i Ucraïna, es parla molt de les energies i del clima. Amb aquesta actualitat informativa, us presentem dues noves fonts d’informació d’interès per a periodistes i científics.

El passat gener, el professor Àlex López ja parlava, al seu article «Científiques i científics, no baixeu de l'escenari!, de la importància que els científics comuniquin bé la ciència, i a la inversa també, que els periodistes entenguin bé la ciència per comunicar-la millor. En el seu cas, posava el focus a les xarxes socials i la salut, i esmentava el Science Media Center (SMC).

En aquest context de comunicar la ciència i d’especialització periodística, són claus diferents elements, però en destaco dos: la cura de continguts i la verificació de la informació. Per aprofundir-hi una mica, us traslladem dues novetats que se sustenten en aquests elements: el Science Media Center España i també el nou canal Maldito Clima.

Nous mitjans amb noves maneres de fer

El Science Media Center España forma part de l’SMC, que està configurat per sis membres inscrits i tres de nous, entre els quals el que presentem. Sorgit ja fa una dècada al Regne Unit, un dels reptes que té és que «cadascun dels SMC que s'uneixen a la xarxa global s'ha subscrit a una Carta SMC que subratlla aquests principis rectors, i han treballat dur per guanyar-se la confiança de periodistes i científics sense distinció. Són capaços de satisfer la necessitat crucial d'injectar informació precisa i basada en l'evidència als titulars quan la ciència està a l'ull de la tempesta». El centre treballa pensant en les oficines de premsa, periodistes i científics «amb els objectius de proporcionar una informació de qualitat i fiable sobre ciència i facilitar l’accés a veus expertes».

SMC España està fundat per la FECYT i el portal té continguts prèviament curats ja que treballa amb i per a científics i periodistes, també veus expertes, sessions informatives, biblioteca de recursos, i també un equip i un comitè assessor amb noms ben coneguts com: Rocío Benavente (coordinadora de Maldita); Elea Giménez Toledo (científica del CSIC); Eduardo Suárez (cap editorial de Reuters Institute); Alfonso Valencia (director del Departament de Ciències de la Vida del Barcelona Supercomputing Center), entre molts altres. L'oficina ofereix diversitat de continguts informatius amb diferents graus de profunditat i sobretot immediatesa: reaccions ràpides, explicacions i anàlisis. També es poden obtenir recursos sobre comunicació científica, tots els continguts tenen llicència Creative Commons, de manera que poden citar i reaprofitar.

Directament relacionat amb la ciència, ha nascut un nou projecte de verificació, que ha fet créixer encara més Maldita.es. Es tracta de Maldito Clima. Tal com expliquen, l’objectiu és «posar al centre del debat públic la crisi climàtica i les seves conseqüències a la vida quotidiana, lluitant contra la desinformació també en aquest àmbit». A més, com els altres canals de la plataforma, un gruix important de la tasca que fan es desmentir continguts falsos amb l’ajuda d’experts i amb evidències científiques. Per fer-ho, recordem que disposen d’un chatbot per localitzar i desmentir desinformació; a més, publiquen textos explicatius en profunditat i crearan categories com crisi climàtica, fenòmens extrems, biodiversitat, salut, energia, models de consum, etc. També tenen un consultori mensual en el qual es poden enviar dubtes relacionats amb la temàtica, tant per e-mail, Twitter com pel chatbot. Per acabar, es generarà un glossari de termes per explicar i divulgar conceptes complexos que són d’interès per a la ciutadania.

Maldita.es lidera el consorci EFCN i l’any 2021 va obtenir l’European Press Prize en la categoria d’innovació per la lluita contra la desinformació. Maldito Clima té el suport econòmic de l’European Climate Foundation.

Fonts directes, fonts documentals, agències, gabinets de premsa, altres mitjans de comunicació i internet són les fonts habituals dels periodistes. El naixement de Maldito Clima i SMC España són dos bons exemples de fonts d’informació en què la cura, la verificació, el contrast i la comprovació és l’essència del seu ADN i ajuden a fer un bon periodisme i a combatre la desinformació.

OLLÉ, Candela. Noves fonts d’informació per al periodisme científic. COMeIN [en línia], maig 2022, no. 121. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n121.2229

periodisme;  comunicació científica;  gestió del coneixement;  gestió de la informació;  mitjans socials;