Número 144 (juny de 2024)

Dissenyar lluny de la capital

Lluc Massaguer

Fa vint anys, estudiar disseny implicava un periple que comportava traslladar-se a Barcelona o a Madrid, centres neuràlgics de la professió. A part de les escoles de disseny, hi trobaves les biblioteques especialitzades, els quioscos on podies comprar revistes que venien directes de Londres i els EUA, les exposicions i esdeveniments on hi havia el bullici del sector creatiu. «Tot això eren camps» i les coses han canviat. Es pot dissenyar lluny de la capital?

Ciutats com València, Bilbao, Granada o d’altres, han esdevingut referents en l’àmbit del disseny, però no només és el cas de ciutats mitjanes o grans. Ara podem accedir a continguts creatius des de qualsevol lloc en qualsevol moment, visitar museus virtuals o tenir reunions en línia d’una manera ben senzilla… Tant els mitjans de comunicació com el transport ens permeten ser a qualsevol part del món, tot i ser a l’altra banda del planeta. Per estudiar i treballar en disseny, doncs, què necessitem? Internet, una taula, una cadira i un ordinador, connexions i creativitat.

Tot plegat ho explica molt bé el documental Diseñar desde la periferia, on, des de Màlaga, diferents veus exposen que, «més enllà de les grans ciutats, hi ha altres llocs, a la perifèria, on hi ha gent amb molt talent i fent coses meravelloses». Els que al seu moment van marxar a les grans ciutats per dedicar-se al disseny, tornen als seus orígens i potser, ara, aquelles persones que han nascut a la perifèria, ja no cal que marxin. Com diuen des de l’estudi Santa Rita, quan parlem d’opcions de feina creativa, «si no lo hay, hay que crearlo».

En la taula rodona de la primera edició del Festival LATENT de Terrassa, amb Anna Taratiel, Conrad Roset, Pep Salazar i Xavi Roca també es va abordar aquest tema. Es va estar d’acord en el fet que, tot i que Barcelona és una ciutat que eclipsa molt perquè hi passen moltes coses i per la seva marca potent (la «marca Barcelona»), des de fora de la Ciutat Comtal és qüestió de creure-s’ho, de militància, i fer que les coses passin allà on ets. Es veu clarament en el fet d’organitzar un festival fora del nucli tradicional del disseny on, deien, és tan senzill com que algú tingui la iniciativa, les ganes i la constància de crear-lo, ja que, sobretot, aquests esdeveniments són possibles gràcies a l’empenta de les persones.

‘Diàlegs Latent’

Font: Festival LATENT (es recomana veure especialmente del minut 12:20 al 15:54)

I si continuem amb els festivals de disseny, des de fa uns anys podem trobar-ne d’importants fora de Madrid o Barcelona. El Festival Blanc! es gesta i se celebra des de Vilanova i la Geltrú; la Festa del Grafisme, a Portbou; el Festival Latent, a Terrassa; Serifalaris, a Getxo; Málaga Type, a Màlaga; Selected, a Bilbao, i tants d’altres arreu del territori espanyol.

En un focus més extens, des de READ (Red Española de Asociaciones de Diseño), dins de DIME (Diseño de la Meseta) han creat la comissió «Diseño y ruralidad» per tirar endavant projectes que permetin generar diàlegs en el medi rural, perquè el territori és molt ampli i acull professionals del disseny que treballen majoritàriament des d’entorns rurals.

Dissenyar des d’on es vulgui

Hi ha més persones ara que fa vint anys treballant a l’extraradi dels focus tradicionals de disseny? Hi ha més recursos de connexió entre uns i altres? La perifèria s’ha apoderat? El disseny ha deixat de ser, només, allà on ha estat sempre? Potser una mica de tot, però aquí l’important és que qui vol estudiar o treballar en l’àmbit del disseny pot triar fer-ho des d’on vulgui (sigui dins o fora de les grans ciutats) i no està obligat a desplaçar-se si no ho vol, o no pot –d’això sap molt el nostre estudiantat del grau i el màster de Disseny (Màster de Disseny de la UOC) dissenyar i viure prop del mar, la muntanya, el camp o l’asfalt, prop de la família o el més lluny possible.

En definitiva, com aquella sèrie literària dels anys vuitanta, formar-se i treballar en disseny ha esdevingut un «Tria la teva aventura».

Per saber-ne més:

MASSAGUER, Lluc (2023). «Vectors, connexions i creativitat». COMeIN [en línia], març 2023, no. 130. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n130.2319

TELMODICE (2021). Diseñar desde la periferia. Vimeo [en línia]. Disponible a: https://vimeo.com/telmodice/disenardesdelaperiferia

LATENT FEST (2021). Diàlegs Latent. YouTube [en línia]. Disponible a: https://youtu.be/5GNF-6nB0Dk?feature=shared

MASSAGUER, Lluc. «Dissenyar lluny de la capital». COMeIN [en línia], juny 2024, no. 144. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n144.2443

disseny;  esdeveniments;  comunicació i educació;